LEX       
Правовой портал


МЕНЮ

Яндекс.Метрика

Rambler's Top100

Главная » 2011 » Июль » 27 » Новий податковий кодекс: що чекати
04:00
Новий податковий кодекс: що чекати
Новий Податковий кодекс в існуючій редакції значно посилить тиск не тільки на бізнес, а й на населення України. Тим не менше, до кінця 2010 року документ, швидше за все, таки буде прийнятий. Портал Лекс, який дає вам можливість скачать податковий кодекс 2011 бесплатно провів черговий аналіз норм документа, які найсильніше вдарять по кишені громадян. І поцікавився в одного з ініціаторів нового Кодексу - заступник міністра фінансів Тетяни Єфименко, чому політики готові "проштовхнути" новий Податковий кодекс на шкоду інтересам народу Україну.

 
Поспішати не треба


Податковий кодекс стає однією з найпомітніших з базових новацій «біло-блакитний» влади при побудові посиленої і більш централізованої управлінської вертикалі. Однак навіть остання редакція документа викликає ряд нарікань експертів, громадських організацій, бізнесменів, та й звичайних громадян.

Більш того, після первинного розгляду Радою законопроекту Президент Віктор Янукович заявив, що з остаточним затвердженням пакету новацій поспішати не варто: необхідна і ретельна експертиза, і громадські слухання. Особливо глава держави акцентував на необхідності врахування позиції і пропозицій «громадських підприємницьких організацій», а також підкреслив «можливість і потреба вдосконалення проекту з урахуванням динаміки ситуації».

На «ювілейному» засіданні Кабміну 23 червня, присвяченому 100 дням роботи уряду (де безпосередньо був присутній і сам ідеолог нового Кодексу, прем'єр-міністр України Микола Азаров), фарби згустилися: Президент зазначив, що Кодекс в такому вигляді не збалансований і потребує серйозного доопрацювання. І тут же навів, волею-неволею, реальну основну причину такої своєї оцінки - відсутність достатньої підтримки в парламенті, у цьому зв'язку вказавши на необхідність поглибити ув'язку документа з іншим провладним законодавчим пакетом, Бюджетним кодексом. І буквально в наступні дні проти нинішньої редакції виступили інші впливові особи нинішньої влади.

Так, перший заступник голови адміністрації Януковича і керівник Комітету з економічних реформ при президенті (КЕР, який все частіше називають тіньовим урядом) Ірина Акімова зазначила: «У проекті поки що дуже багато недоробок, пов'язаних з досить серйозними речами - посиленням адміністративного тиску на бізнес, можливістю корупційних проявів, відсутністю прозорості у відносинах податкових органів з платниками податків. Тому я поки важко прогнозувати, коли пакет буде прийнятий, поспішати з його твердженням не варто. Поспіх потрібна тільки при лові бліх ».

 

Як, ви не помітили «локшину на вухах»?
Нагадаємо, портал LEX вже писав про те, що Податковий кодекс зачіпає всі соціально-економічні групи і верстви Україні, від індивідуальних приватних підприємців до олігархів і від пенсіонерів до директорів (див. статтю «Податковий кодекс: бідні заплатять за багатих ... »від 18 червня). І варто зазначити, що ще до президентських виборів було ясно: хто б не виграв виборчу «гонку», посилення податкового пресингу на країну не уникнути - занадто багато ресурсів було «стягнуто» в 2009 р. на створення видимості хоча б відносно успішної антикризової політики, до того ж багато коштів була кинуто на самі вибори.
 
Електоральну гонку країна закінчила виснаженою, з великими боргами і потребою незабаром платити по ним великі відсотки, повної нестабільністю практично у всіх сферах економіки і фінансів. Так, періодично декларований в 2009-10 рр.. помісячне зростання промислового виробництва до останнього часу незмінно змінювався спадом в наступні місяці, чи не більш глибоким, ніж до «зростання», причому як в цілому, так і по окремих галузях.
 
Приміром, за січень-травень цього року в річному порівнянні, за офіційними даними, досягнуто зростання на 12,6%, але в центрі «Держзовнішінформ» впевнені: це перш за все тому, що початок 2009 р. було зовсім вже провальним. Інша, теж недостатньо надійна причина, - локальна активізація низки зовнішніх ринків збуту. До речі, за деякими статтями (наприклад, видобуток паливно-енергетичних копалин) спад промвиробництва відзначений навіть у порівнянні з провальним минулим роком.
 
А розмір державного та гарантованого державою боргу до початку червня перевищив показники початку року і майже досяг 330 млрд грн - тим самим, незважаючи на деякі заяви нової влади, борги поступово зростають, і скорочення не передбачається. Крім того, Кабмін, як відомо, планує нові запозичення, і одна тільки сума кредиту Міжнародного валютного фонду може скласти $ 19 млрд.
 
Зрозуміло, що в такій ситуації керівництво країни хоче вичавити з країни - тобто з нас з вами - громадян України, все, що тільки можна. І якщо навіть на публічному рівні віце-прем'єр Сергій Тігіпко постійно заявляє, що народ повинен «затягнути паски» заради якихось примарних майбутніх досягнень, то можна собі уявити, що відбувається в верхах насправді і які плануються масштабні збори (або побори?) З підприємств і населення.
 
До речі, навесні експерти оцінювали можливий дефіцит держбюджету-2010 не менш ніж в 100 млрд грн, і ця «дірка» нікуди не подінеться, хіба що в кінцевому рахунку зросте ще більше. Так ось, уже в квітні, як тільки сформувалося новий уряд, Міністерство фінансів з метою збільшення надходжень запропонувало внести зміни одразу до 13 податкових законів, в т.ч. узаконити електронний реєстр податкових накладних з ПДВ, без якого підприємства не зможуть сформувати податковий кредит і, як наслідок, отримати бюджетне відшкодування.
 
Заборгованість по держкомпенсацій ПДВ зараз перевищує 27 млрд грн (за різними оцінками держорганів, заборгованість з відшкодування ПДВ - від 24 до 30 млрд грн - LEX), але вищі чини не сумують - «хітом сезону» стало оголошення не менше ніж 30 % вимог по відшкодуванню незаконними і неправомірними. При цьому, як і раніше, відшкодовують передусім «своїм», «донецьким», відзначає керівник департаменту податків і зборів Асоціації платників податків України Валентина Проніна, іншим же - за залишковим принципом.
 
Крім того, в Кабміні повернулися до забутих з 2003-04 рр.. ПДВ-облігацій і вже рапортують про перші «успіхи» погашення боргів цими паперами. Прем'єр Микола Азаров тоді ж, навесні, заявив, що вся стара заборгованість з ПДВ не пізніше серпня буде виплачена облігаціями, а потім влада складе список «хороших» (яким буде відшкодовуватися все і вчасно) і «поганих» платників. Як можна здогадатися, зарахування в ту чи іншу частину списку буде сильно залежати від відносин з владою та її афілійованим бізнесом. Втім, ніхто й не очікував, що в нинішній економічній ситуації застарілої проблемою компенсації ПДВ раптом трапиться чарівне дозвіл і стане все ... ну, якось по-іншому - можливо, по-європейськи, а не як зараз.
 
 
Хіти від Азарова

Ще одним очевидним негативом процесу прийняття нового Кодексу фахівці називають суттєве розширення прав податкових органів (доступ до банківської таємниці, суми штрафів з рахунків підприємств списуватимуть на першу вимогу, а позапланові перевірки проводити з найменшого приводу). Якщо ж платник податків спробує оскаржити в суді вимоги податківців сплатити якісь податки або штрафи, то тепер такий позов не припиняє податкові рішення (як це було раніше).
 
Якщо ж суд прийме остаточне рішення про неправомірність дій податкової, то вона повинна буде повернути гроші підприємцю. Однак практика, як відомо, показує, що подібні судові процеси затягуються на довгі роки: тобто підприємці прокредитують податками держбюджету, при цьому отримають збитки у вигляді витрат на судові позови, не кажучи вже про моральну шкоду.
 
Крім того, податкові органи можуть отримати право бути додому до приватних підприємців і виконувати перевірки прямо там, якщо СПД зареєстрований як платник податків за даною адресою. Далі, податківці зможуть ініціювати заморозку різних операцій на рахунках фірми в банках і інших фінустановах (крім зарплати, податків і т.д.), якщо вона, наприклад, не дозволила інспекції перевірити свої приміщення або надала для перевірки не всі документи.
 
Ці та інші подібні норми, за словами партнерів юридичної компанії «КМ Партнери» Олександра Мініна і Олександра Шемяткін, відкидають вітчизняне податкове законодавство до середини 1990-х років і навіть ще більше його посилюють. Зокрема, експерти вказують на передбачуване збільшення у 2 рази - до шести - видів різних перевірок, а також їх тривалості. Також проект передбачає розширення числа підстав для проведення позапланової перевірки з 9 до 15. Нарешті, платник податків фактично позбавлений можливості не допустити до себе перевіряючих, причому навіть тоді, якщо у них немає підстав для перевірки.
 
Окремо зупинимося на планах ввести податок на доходи населення від розміщення коштів на депозитних і поточних банківських рахунках, плюс на відсотки за іменними ощадними сертифікатами, вкладах членів кредитних спілок, інвестиційний дохід, що виплачується компаніями з управління активами, дохід за іпотечними сертифікатами, сертифікатами фондів операцій з нерухомістю, а також доходи від фондів фінансування будівництва та прибутку учасників фондів банківського управління. Плановий розмір податку - 5%. Основна мета зрозуміла - додатково підвищити надходження до держбюджету за рахунок доходів населення, намагаючись максимально пом'якшити його, населення, невдоволення.
 
При цьому, заграючи з владою, на користь нового податку практично однозначно висловлюються банкіри. Скажімо, голова правління «Укрсоцбанку» Борис Тимонькін каже: всі доходи українських громадян - налогооблагаеми, введення 5%-го податку необхідно для розвитку економіки і банків. «Новий податок однозначно потрібен. Як це позначиться на обсязі вкладів - та ніяк, адже пропонована ставка низька, і особа, яка отримує по депозиту 20%, буде на руки отримувати 19% - альтернативи немає і ніякого відтоку вкладів не буде », - категоричний Б. Тимонькін.
 
Солідарний з такою думкою і голова правління «Старокиївського банку» Юрій Яременко: «Банківський сектор давно був готовий до введення податку на відсотки по вкладах, і відтоку не відбудеться, особливо враховуючи швидке зростання депозитної активності фізосіб в останні місяці».
 
У той же час голова наглядової ради Platinum Bank Юрій Блащук впевнений, що в кінцевому рахунку ставка оподаткування депозитів повинна залежати від терміновості останніх: чим «довше» вклад, чим більше він знаходиться в розпорядженні банківської системи та держави, тим менше повинен бути податок.
 
На такому тлі одобрямсном чи не парадоксально виглядає актуальна позиція самої податкової держадміністрації: недавно її заступник голови Сергій Лекарь заявив, що можливий майбутній податок на депозити не входить до числа основних напрямів роботи ДПАУ над новим податковим законодавством, а у диференціації ставок оподаткування по валютних і гривневих депозитами (для стимуляції останніх) і зовсім немає перспектив, тому що держава не може впливати на вибір громадян щодо вкладів.
 
Таке співвідношення завзяття банкірів і байдужості податківців, за оцінкою народного депутата Ксенії Ляпіної, говорить про те, що податок на доходи з внесків вигідний насамперед банкам, які зможуть використовувати його в своїх інтересах для поповнення оборотних ресурсів, з наступним «відкотом» частини одержуваних доходів на користь профільних контролюючих держорганів.
 
 

Перспективи з банкрутства

Втім, новий Кодекс стане лише першим етапом податкової реформи, нагадує Валентина Проніна. Кодекс намічено прийняти до кінця 2010 р., що передбачено і відомої Програмою економічних реформ на 2010-14 рр.., «Виданої» тим-таки КЕР. Паралельно має бути зближені податковий та бухгалтерський облік, а також облігаціями погашено більшість боргів по ПДВ, з тим, щоб починаючи з 1 серпня не накопичувати нових боргів і своєчасно ПДВ відшкодовувати.
 
Другий етап перетворень (до кінця 2012 р.), за словами експертів, передбачає подальше скорочення числа малоефективних податків і зборів, звуження сфери застосування спрощеної системи оподаткування для суб'єктів малого підприємництва, запровадження єдиного соціального внеску, податку на майно, реформування системи адміністрування податків (перш всього ПДВ) і зборів, механізму «екологічного» оподаткування. А на третій етап (до кінця 2014 р.) намічено поетапне зниження податку на прибуток, перехід до системи платежів за видобуток корисних копалин за принципом рентного доходу.
 
В цілому, як можна помітити, план реформи дійсно спрямований на підвищення зборів і урізання пільг. Більш того, при всьому тому обсязі аналітики, який останнім часом присвячується податковим нововведень влади, чомусь практично ніхто не згадує, що вже в швидкій перспективі передбачається поступове підвищення ставки єдиного соціального внеску для найманих працівників - при одночасному зниженні її для роботодавців!
 
Так чи інакше, впевнена К. Ляпіна, зараз влада зацікавлена ​​хоча б демонструвати бурхливе реформування всього і вся - як народу напередодні очікуваних восени місцевих виборів, так і Заходу, і не в останню чергу провідним кредитно-фінансовим інституціям (з яких сподівається «збити »нові валютні мільярди). А значить, особливих затримок з прийняттям Кодексу і наступних етапів податкової реформи бути не повинно, що підтверджується і профільними чиновниками, і незалежними експертами.
 
Так, міністр фінансів Федір Ярошенко підтвердив порталу LEX: його відомство докладе зусиль для того, щоб документ був прийнятий до кінця поточної сесії Верховної Ради. У цих цілях Мінфін до останнього моменту навіть намагався ігнорувати поправки зацікавлених сторін до законопроекту, повідомляє нам екс-глава держкомітету з питань підприємництва та регуляторної політики, президент аналітичного центру «Академія» Олександра Кужель.
 
І це незважаючи на критику з боку Януковича, Акімової, а також віце-прем'єра Сергія Тігіпка, у якого в даній області свої інтереси. С. Тігіпко навіть пригрозив у випадку поспіху з ухваленням податкового пакета подати у відставку. У той же час О. Кужель вважає: «Проект потрібно приймати. У разі його прийняття у податкової зникне право тлумачити спірні моменти з оподаткування своїми листами. Чи при цьому надія, що з'явиться такий Кодекс, який влаштує всіх - і бізнес, і влада? Ні! Цього ніколи не буде. Жоден Мінфін, жоден Кабмін не підтримає всі ініціативи бізнесу в повному обсязі, тому що ці ініціативи не цілком враховують інтереси держави. Тому має бути якийсь баланс - але повинен бути обов'язково, односторонньої вигоди влади теж бути не повинно ».
 
Відзначимо, на початок липня в парламентський комітет з питань податкової та митної політики від більш ніж 100 народних депутатів надійшло понад 3000 пропозицій до Кодексу. Нардеп від Партії регіонів Віталій Хомутинник повідомляє, що цілий ряд поправок вже внесений: «По-перше, ми домовилися значно допрацювати другий розділ документа, присвячений адмініструванню податків, до цього розділу було найбільше зауважень. Вирішено зняти всі спірні новації, замінивши їх чинними законами про порядок погашення та про Податкову службу. Зміни, які залишаться в розділі, будуть незначними - наприклад спрощення оскарження рішень податкової адміністрації тощо ».
 
У 3-м і 5-м розділах, де йдеться про оподаткування доходів підприємств і про ПДВ, на даний момент збережені такі новації, як зменшення ставок податків, введення спеціальних режимів оподаткування, можливість відстрочки сплати податків через механізм інвестиційного податкового кредиту. В. Хомутиннік підтвердив: проводячи роботу з обліку всіх побажань і зауважень, включаючи «правки» від опозиції, Рада має всі шанси прийняти документ вже протягом цієї сесії.

Категория: Налоговые правоотношения | Просмотров: 1179 | Добавил: Bugor | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
ВХОД

БИБЛИОТЕКА (БЕТА):

"LEX" - Правовой портал Украины © 2024Анализ интернет сайтов