LEX       
Правовой портал


МЕНЮ

Яндекс.Метрика

Rambler's Top100

Главная » 2010 » Сентябрь » 5 » «Податківці» будуть відловлювати порушників комп'ютерними мережами
19:27
«Податківці» будуть відловлювати порушників комп'ютерними мережами
«Податківці» будуть відловлювати порушників комп'ютерними мережами

Схоже, з підприємницького побуту скоро зникнуть задушевні бесіди з інспектором і трепетне очікування перевірок. Вони, перевірки, звичайно, нікуди не дінуться. Але їхня кількість скоротиться вже в найближчому майбутньому, можна сказати - в сьогоденні. А ПДВ (поки що тільки експортний) відшкодовуватимуть автоматично. Такі плани має ДПАУ на поточний рік. Причому плани не ефемерні.

Ще на початку минулого року була розроблена Програма модернізації ДПАУ, яка передбачає і. Ще восени 2005-го пілотні проекти були випробувані в дії. Щоправда, поки що в окремих областях і на підприємствах, але результат виявився, за заявами податківців, оптимістичним: скоротилася кількість перевірок і відчутно зросли відрахування до бюджету.

Судячи з усього, в поточному році податкова автоматизація пошириться на всю країну. Однак саме інтригуюче у всій цій історії - гучний піар восени минулого року і відсутність будь-якого розвитку ситуації на сьогоднішній день. Складається враження, що або автоматизація не прижилася і її вирішили потихеньку згорнути, або ДПАУ в співдружності з іншим зацікавленими відомствами готується до рішучого «стрибка» і, як наслідок, поширення практики автоматизованого відшкодування ПДВ на всю країну.

І зміни гримнули - комп'ютери нагрянули!
Ідея максимально жорстко адмініструвати збір ПДВ не нова, проте вона прийшла на зміну не менш популярному проекту взагалі скасувати цей громіздкий податок і ввести замість нього податок з обороту. Все ж таки довелося повернутися до ПДВ і поміркувати, як його оптимізувати. Цікаво, що перші ініціативи в цій галузі були оформлені у документальному вигляді після того, як ініціатива парламентаріїв знизити ставку податку знайшла зримі і відчутні обрисів. У травні був проголосований проект закону про внесення змін до закону України про податок на додану вартість. А в червні підоспів і указ Президента № 671/2004 «Про невідкладні заходи щодо підвищення ефективності справляння податку на додану вартість». Допитливий, між іншим, документ. У ст.5 передбачалася інвентаризація платників ПДВ, що частково означало хвилю широкомасштабних перевірок. Припущення справдилися. ДПАУ провела «перепис» і неабияк поєднувати відповідного Реєстру.

Наступний крок - автоматизація зустрічних перевірок. Теоретично це повинно виглядати так: платник подає декларацію в електронному вигляді, комп'ютер звіряє її з наявними даними і, якщо є розходження в параметрах, перевіряє ще раз. І тільки після цього платник може бути викликаний до інспектора або призначена перевірка його бізнесу. На практиці електронну систему, від гріха подалі, намагаються перевірити ще раз «вручну».

Відлунням цієї тенденції стала наприкінці минулого року колізія з додатковим справлянням Держмитницею мита у зв'язку з переглядом митної вартості товару і, в окремому випадку з експортерами автомобілів, зі стягненням різниці між «старими» і «новими» митом (зворотна сила). На користь цього припущення також свідчить той факт, що в кінці року Держмитниця особливу увагу звернула на розкриття порушень. Зайве говорити, що «вирахувати» порушника за допомогою електронних мереж практично нереально. Тут потрібно включати логіку інспектора, тобто людини, компетентного в темі. Тому, мабуть, галас навколо автоматизованого відшкодування ПДВ відчутно пішов на спад.

Вінцем процесу, з теорії і за Програмою модернізації ДПАУ, є все-таки автоматичне відшкодування ПДВ. Механізм аналогічний. Комп'ютер звіряє дані, якщо розбіжностей немає - нараховує суму до повернення. Якщо є - починається «ручна» перевірка. Якщо пригадати систему «кольорових» коридорів з Методичних рекомендацій ДПАУ з перевірки платників ПДВ, то суворість перевірки залежатиме від «кольорового» статусу платника.

Поки що «пілотний» проект автоматизованого (електронного) відшкодування ПДВ реалізується, відповідно до Наказу голови ДПАУ, на базі госналогадміністрацій в Дніпропетровській і Донецькій областях, а також на ВАТ «Криворізький гірничо-металургійний комбінат« Криворіжсталь »і ВАТ« Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча ». У ході реалізації проекту додалися як об'єкти Київ і Запоріжжя. «Обкатка» триває без малого п'ять місяців, якщо вважати, що в 2005 році проект триває.

З відчуттям, з толком, з розстановкою
 
Ось, власне, теорія і планів громаддя. Тепер саме час подивитися, що з наміченого готовий до реалізації. Індикатором виступають нормативні акти, що видаються ДПАУ. Чи є в них відгомони введення або розповсюдження «автомата»?

Мабуть, що й ні. Документотворчество в області ПДВ не відрізняється оригінальністю. З'явився проект Наказу про внесення змін до податкової звітності платника ПДВ у зв'язку з тим, що вступає в дію закон України «Про внесення змін до закону України« Про податок на додану вартість (щодо поставки житла та землі) ».

На останній в 2004 році колегії ДПАУ Федір Ярошенко згадував про автоматизовану систему адміністрування ПДВ, однак, як про пріоритетні плани на 2005 рік. Тобто, перевірки будуть проводитися в автоматизованому режимі. Чи включає автоматизоване адміністрування ПДВ також і «автоматне» відшкодування? Складне запитання, на який можуть відповісти лише самі працівники ДПАУ. В усякому разі, судячи з перипетій «пілотного проекту», автоматизація перевірки передбачає і автоматичне нарахування «поворотного» ПДВ.

Значить, коштувати замислитися не про терміни, а про принципи електронного відшкодування ПДВ.

Сама схема організації електронного відшкодування базується на виконанні наступних процедур:

отримання від платників податків в електронному вигляді податкової звітності з ПДВ, реєстрів первинних документів до зазначеної звітності, а також у разі необхідності - самої документації, яка регламентує проведення відповідних операцій;


 - після цього виконуються процедури автоматичної обробки отриманої від платника податків звітності на предмет наявності логічних та арифметичних помилок, на предмет відповідності даними первинної документації, наявності права на бюджетне відшкодування,


 - за результатами виконаних процедур формується або позитивний висновок для державного казначейства щодо відшкодування заявленої платником податків сум ПДВ; або негативний висновок, після чого матеріали передаються до підрозділів організації контрольно-перевірочної роботи для здійснення додаткової перевірки.
Не можна не відзначити, що, маючи безсумнівні достоїнства, електронне відшкодування ПДВ також має й істотні недоліки. Є сенс зупинитися на них пунктирно: 

Автоматизована система адміністрування ПДВ та електронне відшкодування податку створюють додаткові можливості для перегляду результатів нарахування за підсумками року ДПАУ в односторонньому порядку, тому що до цих пір питання юридичної сили електронного звіту не відображено в жодному нормативному акті ДПАУ. Значить, з'являється реальний шанс переглянути нарахування та внести корективи.


 Механічне розбіжність цифр при автоматизованої зустрічної перевірки може стати наслідком помилок при заповненні звітів. Отже, не відображає реальної ситуації, тому що не дає динамічної картини курсування фінансових потоків усередині підприємства і «навколо» нього. Тому після впровадження «автомата» по всій країні неминуче коло порушників податкового законодавства розшириться, проте факти порушень або ухилень від сплати податків будуть однотипними, що не відбивають реального стану з ухиленням і не характеризують типи махінацій з податками.

Наприклад, лжеекспорт явно виглядає респектабельно в будь-якій декларації з ПДВ. Таким чином, все одно доведеться дублювати машину людиною, з тією лише різницею, що пристрілка буде відбуватися нерідко за неправдивими мішенях. Слід зазначити, що до цих пір автоматичне відшкодування ПДВ «працює» в рамках реалізації проекту тільки з великими платниками (навіть у Києві новаціями займається відділ з обслуговування великих платників), тобто в локальному форматі, в рамках відносно замкнутого об'єкта «автомат» працює. Але це зовсім не означає ефективність в масштабах країни.


Вельми прозовий момент. У комп'ютерних мережах трапляються збої. «Злом» баз даних - теж не рідкість. Маніпуляція показниками миє дорого коштувати бюджету країни.
Категория: Налоговые правоотношения | Просмотров: 1116 | Добавил: Bugor | Теги: податкова реформа, податкова інформатизація, Податки | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
ВХОД

БИБЛИОТЕКА (БЕТА):

"LEX" - Правовой портал Украины © 2024Анализ интернет сайтов