LEX       
Правовой портал


МЕНЮ

Яндекс.Метрика

Rambler's Top100

Главная » 2012 » Февраль » 6 » Наружна реклама у Києві
21:39
Наружна реклама у Києві
В умовах ринкової економіки зовнішня реклама продовжує бути особливо актуальною і затребуваною. Враховуючи те, що правила розміщення зовнішньої реклами відповідно до Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 2067 від 29 грудня 2003 року (Типові правила), віддані на відкуп органам місцевого самоврядування, останні намагаються вдосконалити власні правила гри в цьому секторі.

При розробці правил враховуються особливості регіону, на території якого вони повинні діяти. Зокрема, Львів при розробці своїх правил врахував наявність величезної кількості об'єктів культурної спадщини, обмеживши розміщення на них зовнішньої реклами. Одеса проводить конкурс дизайнерських проектів з благоустрою міста. Київ ж відзначився створенням додаткового органу, який приймає участь у процесі прийняття рішень про видачу дозволів на розміщення зовнішньої реклами, яким є Комісії з питань розміщення реклами в м. Києві (Комісія). Нагадаємо, що 9 листопада 2007 року у місті Києві докорінно змінилася процедура розміщення зовнішньої реклами. В даній статті розглянемо, в якому порядку і в які терміни можна отримати в столиці дозвіл на встановлення зовнішньої реклами з урахуванням нових правил.

Отже, головним нормативно-правовим документом, що регулює розміщення зовнішньої реклами в столиці, є Порядок розміщення зовнішньої реклами в м. Києві, затвердженого розпорядженням Київської міської державної адміністрації (КМДА) № 1100 від 23 серпня 2007 року (Порядок № 1100), а головними дійовими особами є:

1) робочий орган - Головне управління з питань реклами при КМДА, уповноважена:

- реєструвати і розглядати заяви розповсюджувачів зовнішньої реклами щодо надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами, внесення змін в дозволу, переоформлення дозволу і продовження терміну його дії;

- за погодженням з Комісією приймати рішення про встановлення пріоритету заявника на місце розташування рекламного засобу, продовження строку, на який встановлено пріоритет або про відмову у встановленні такого пріоритету, скасування пріоритету на підставі заяви заявника;

- готувати і надавати на погодження Комісії проекти рішення виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) про продовження термінів дії дозволів на розміщення зовнішньої реклами, про відмову в їх встановленні або про скасування дій дозволів;

- готувати проекти рішень виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) щодо надання дозволів на розміщення зовнішньої реклами, про відмову в їх надання, щодо скасування дії дозволів або продовження строку їх дії;

- підписувати і видавати дозволи на розміщення зовнішньої реклами на підставі відповідного рішення виконавчого органу Київської міської ради (КМДА);

- розробляти, укладати з розповсюджувачами зовнішньої реклами і реєструвати договори на право тимчасового користування місцями (для розміщення рекламних засобів (РС)), які перебувають у комунальній власності територіальної громади м. Києва та ін.;

2) комунальне підприємство "Київреклама", уповноважена:

- виступати стороною договорів на право тимчасового користування місцями (для розміщення РС), які перебувають у комунальній власності територіальної громади м. Києва;

- здійснювати контроль за своєчасним надходженням плати за укладеними договорами;

- здійснювати обстеження місць розміщення РС згідно з виданими в установленому порядку дозволами та надавати робочому органу матеріали щодо порушників;

- надавати платні послуги та ін.;

3) Комісія з питань розміщення реклами в м. Києві, яка створюється розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) і уповноважена:

- розглядати і погоджувати проекти рішень про встановлення, відмову або скасування пріоритету заявника на місце розташування РС або про відмову у встановленні такого пріоритету;

- розглядати і погоджувати проекти рішень виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) про продовження терміну дії, відмову або скасування дозволу на розміщення зовнішньої реклами та ін.

З правового аналізу Порядку розміщення зовнішньої реклами в місті Києві вимальовується наступний алгоритм оформлення дозволу на розміщення зовнішньої реклами.

1. Звернення до робочого органу з заявою про видачу дозволу на розміщення зовнішньої реклами.

2. Реєстрація заяви робочим органом і перевірка заявленого місця на предмет наявності встановленого пріоритету або виданого дозволу. Термін - три робочих дня. Вихідний документ - акт обстеження місця.

3. Підготовка робочим органом і надання на погодження Комісії проекту рішення щодо встановлення пріоритету на заявлене місце або мотивованої відмови у його встановлення в межах строку, встановленого для обстеження планованого місця розміщення зовнішньої реклами.

4. Розгляд на засіданні Комісії наданого робочим органом проекту рішення. Результати розгляду (узгодження або відмову в погодженні) відображаються в протоколі засідання Комісії, який повертається робочому органу. Термін - сім робочих днів.

5. Прийняття робочим органом за результатами засідання Комісії рішення про встановлення пріоритету на заявлене місце або про відмову в його встановлення. Термін - в день отримання відповідного протоколу засідання Комісії. Вихідний документ - наказ робочого органу.

У разі прийняття рішення про встановлення пріоритету заявника на місце розташування РС робочий орган:

- видає заявнику для оформлення два примірники дозволу за встановленою Типовими правилами формою (додаток 3);

- визначає вичерпний перелік уповноважених органів (осіб), з якими необхідно узгодити дозвіл на встановлення зовнішньої реклами;

- повідомляє про необхідність укладення договору на право тимчасового користування місцем, яке знаходиться в комунальній власності міста.

У разі прийняття рішення про відмову в встановлення пріоритету робочий орган протягом трьох робочих днів надсилає заявникові вмотивовану відповідь і повертає всі надані заявником документи.

6. Інформування робочим органом (у разі необхідності) Головкиївархітектури про необхідність надання архітектурно-планувального завдання (АПЗ) (для складного рекламного засобу). Термін - три робочих дня.

АПЗ - це документ, що містить комплекс містобудівних та архітектурних вимог і особливих умов на опрацювання проектно-технічної документації для розташування складних РС.

Згідно з Порядком № 1100, Правилами забудови міста Києва, затвердженими рішенням Київської міської ради № 11/2587 від 27 січня 2005 року, обов'язок щодо надання у разі потреби АПЗ покладено на Головкиївархітектури. АПЗ затверджується начальником Головкиївархітектури або його заступником і є обов'язковим для виконання.

Термін дії АПЗ визначається безпосередньо в документі з урахуванням нормативних термінів проектування. Однак він не може бути більше шести календарних місяців з моменту встановлення пріоритету. Зверніть увагу, що протягом цього терміну розповсюджувач зовнішньої реклами повинен не тільки виконати АПЗ, але і отримати відповідні узгодження на узгоджувальної частині дозволу. В іншому випадку чинності пункту 5.15 Порядку № 1100 пріоритет на місце розташування рекламного засобу анулюється.

Додатково зазначу, що випадки, при настанні яких заявнику необхідно буде отримати АПЗ, Порядком не передбачено, проте чинності пункту 3.1.15 Порядку вони визначаються робочим органом за власним розсудом.

7. Надання Головкиївархітектурою одночасно і робочому органу, і розповсюджувачу зовнішньої реклами:

- або відповідного АПЗ;

- або мотивованої відмови щодо можливості розміщення рекламного засобу на заявленому місці.

Термін - п'ять робочих днів.

8. Укладення між робочим органом, КП "Київреклама" і розповсюджувачем зовнішньої реклами договору на право тимчасового користування місцем для розміщення зовнішньої реклами (стосується виключно місць, що знаходяться в комунальній власності міста, його районів або районів, повноваження щодо розпорядження якими здійснюють органи місцевого самоврядування міста Києва). Термін - три робочих дні з моменту встановлення робочим органом пріоритету.

В період дії пріоритету, а також у разі продовження терміну пріоритету у зв'язку з розробкою АПЗ, заявник вносить плату за право тимчасового користування місцями (для розміщення РС), яке знаходиться в комунальній власності територіальної громади міста Києва, його районів або повноваження щодо розпорядження якими здійснюють органи місцевого самоврядування міста Києва, у розмірі 25 % плати, встановленої згідно з Порядком, затвердженим розпорядженням КМДА № 852 від 9 липня 2007 року.

9. Оформлення і передача робочому органу заявником дозволу на розміщення зовнішньої реклами. Термін - протягом терміну дії пріоритету (три місяці, а з урахуванням можливості продовження - шість місяців).

10. Підготовка робочим органом проекту рішення виконавчого органу Київради, яке оформляється у вигляді розпорядження КМДА. Термін - десять робочих днів.

11. Розгляд КМДА наданого робочим органом проекту та прийняття відповідного рішення: про видачу дозволу або про відмову у його видачі. Термін - 10 робочих днів. В межах цього строку розпорядження КМДА повинно бути оформлено і підписано відповідно до Регламенту КМДА.

12. Підписання і видача робочим органом розповсюджувачу зовнішньої реклами дозволу на розміщення зовнішньої реклами (у разі прийняття позитивного рішення про видачу дозволу).

У разі прийняття негативного для заявника рішення робочий орган інформує заявника про відмову у видачі дозволу з вказівкою дати і номера відповідного розпорядження КМДА, яка може бути оскаржена заявником (на даний момент) в порядку адміністративного судочинства.

Згідно з пунктом 22 Типових правил, рішення про відмову в наданні дозволу може бути оскаржена у порядку, встановленому законодавством. Одним з видів захисту є звернення до компетентного судовий орган з позовною заявою про скасування розпорядження КМДА, яким відмовлено у видачі дозволу на розміщення зовнішньої реклами.

Слід додати, що можливість оскарження рішення виконавчого органу Київради щодо відмови у видачі дозволу на розміщення зовнішньої реклами з'явилася у розповсюджувачів зовнішньої реклами відносно недавно - після набуття чинності Порядку розміщення зовнішньої реклами в місті Києві, затвердженого розпорядженням КМДА № 1100 від 28 серпня 2007 року. Це пов'язано з тим, що під час дії попереднього Порядку розміщення об'єктів зовнішньої реклами в м. Києві, затвердженого розпорядженням КМДА № 2159 від 2 грудня 2002 року, рішення про видачу дозволів на розміщення зовнішньої реклами оформлялися виключно у вигляді протокольних рішень, які в силу статті 12 Господарського процесуального кодексу України не могли бути предметом оскарження.

Термін дії дозволу

Максимальний встановлений термін дії дозволу на розміщення зовнішньої реклами становить 5 років, якщо менший термін не вказав сам заявник у заяві про видачу дозволу. Разом з тим слід звернути увагу на правову колізію, що виникла між Типовими правилами (пункт 23), Порядком № 1100 (пункт 6.6) та Правилами забудови міста Києва (підпункт 13.3.7 пункту 13.3), суть якої полягає в тому, що, згідно з Правилами забудови міста Києва, виконавчий орган Київради має право надавати дозволи на строк до п'яти років. Наслідком такого викладу норми є те, що отримати дозвіл на п'ять років, хоч про таке і було заявлено в заяві, не завжди можливо.

Судова практика, на жаль, склалася не на користь розповсюджувачів зовнішньої реклами. Так, суд, вказуючи на особливий статус виконавчого органу Київради, який визначений Законом України "Про столицю України - місті-герої Києві", дотримується тієї думки, що термін дії дозволу на розміщення зовнішньої реклами КМДА повинна визначати з урахуванням фактичних обставин, терміну дії узгоджень відповідних органів на узгоджувальної частині дозволу і вимог поданої заявки.

Продовження терміну дії дозволу на розміщення зовнішньої реклами

Після закінчення терміну дії дозволу на розміщення зовнішньої реклами заявник при дотриманні низки умов може розраховувати на продовження терміну його дії.

До таких умов належать:

1) звернення до робочого органу з заявою про продовження терміну дії дозволу не пізніше ніж за один місяць до закінчення строку його дії;

2) надання робочого органу експертного висновку спеціалізованого підприємства, яке має необхідні ліцензії щодо відповідності встановленого РС вимогам безпеки його розміщення і використання. Передбачається, що такий висновок має подаватися одночасно із заявою про продовження терміну дії дозволу.

Що стосується експертного висновку, зверніть увагу на наступну правову колізію: пункт 10.1 Порядку № 1100 визначає надання експертного висновку як обов'язкова вимога для продовження терміну дії дозволу. Проте вже в пункті 10.7 того ж Порядку передбачається його надання на вимогу робочого органу.

Оскільки норми, викладені в порядку № 1100, необхідно застосовувати в сукупності, отже, експертний висновок повинен надаватися виключно на вимогу робочого органу. Однак, щоб уникнути непорозумінь, рекомендую все ж до закінчення терміну подачі заяви на продовження і з урахуванням часу, необхідного на отримання експертного висновку, отримати від робочого органу офіційний відповідь про необхідність (відсутність необхідності) надання експертного висновку.

Що стосується терміну, на який дозвіл може бути продовжено, виходимо з законодавчо встановлених термінів дії дозволу - п'ять років. Проте, як зазначалося вище, визначення терміну дії дозволів на розміщення зовнішньої реклами є виключною компетенцією виконавчого органу Київради.

Таким чином, розповсюджувач зовнішньої реклами в заяві про продовження терміну дії дозволу обов'язково повинен вказати бажаний термін продовження дозволу. Виконавчий орган Київради (КМДА), у свою чергу, з урахуванням фактичних обставин справи, наданих узгоджень відповідних органів і вимог поданої заявки, приймає відповідне рішення.

При недотриманні викладених вище умов термін дії дозволу буде вважатися завершеним, а розповсюджувач зовнішньої реклами змушений буде оформляти новий дозвіл на загальних підставах.

Соціальна реклама

І на закінчення розглянемо особливості розміщення в місті Києві соціальної реклами.

Згідно зі статтею 12 Закону України "Про рекламу" пункту 15 Порядку № 1100 рекламодавцем соціальної реклами може бути будь-яка особа. Вимоги до соціальної реклами зводяться до того, що вона не повинна містити посилань на конкретний товар та/або його виробника, на рекламодавця, на об'єкти права інтелектуальної власності, які належать виробника товару або рекламодавцеві соціальної реклами.

На осіб, які безоплатно виробляють і розповсюджують соціальну рекламу, та на осіб, які передають свої майно і кошти іншим особам для виробництва і розповсюдження соціальної реклами, поширюються пільги, передбачені законодавством України для благодійної діяльності. Зокрема, на юридичних осіб поширюються податкові пільги, передбачені Законом України "Про оподаткування прибутку підприємств" від 28 грудня 1994 року зі змінами та доповненнями, а на фізичних осіб, які не мають статусу фізичної особи - підприємця, - Законом України "Про податок на доходи фізичних осіб" від 22 травня 2003 року.

Виділяють наступні форми розміщення соціальної реклами:

1) соціальна реклама, що розміщується на замовлення виконавчого органу Київської міської ради (КМДА). Як правило, така реклама висвітлює загальнодержавні та загальноміські заходи (передбачені чинним законодавством).

Така соціальна реклама в межах 5 % площ поверхонь рекламних засобів, на розташування яких отримав дозвіл розповсюджувач зовнішньої реклами, що розміщується рекламодавцями безкоштовно. Порядок розміщення об'єктів зовнішньої реклами в м. Києві, затверджений розпорядженням КМДА № 2159 від 2 грудня 2002 року, що діяли до набрання чинності Порядку № 1100, містить норму, що надає право розповсюджувачу зовнішньої реклами на підставі рішення виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) не вносити плату за право тимчасового користування місцями (для розміщення РС), яке знаходиться в комунальній власності територіальної громади м. Києва, його районів або повноваження щодо розпорядження якими здійснюють органи місцевого самоврядування міста Києва.

Однак така норма не знайшла свого відображення в Порядку № 1100;

2) соціальна реклама, рекламодавцем якої є будь-яка інша особа, крім виконавчого органу Київської міської ради (КМДА).

Для розміщення в місті Києві такої соціальної реклами насамперед необхідно звернутися з письмовою заявою до Головного управління економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (КМДА), Головному управлінню з питань внутрішньої політики виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) і Комісії і отримати їх узгодження. У заяві визначається замовник соціальної реклами, очікуваний період її розміщення, місця розміщення рекламних засобів з розміром їх поверхонь. До заяви додається макет з вмістом соціальної реклами.

При розміщенні такої соціальної реклами розповсюджувач зовнішньої реклами, знову ж за погодженням з органами, зазначеними вище отримує пільгу у вигляді внесення 50 % плати за право тимчасового користування місцями (для розміщення РС), яке знаходиться в комунальній власності територіальної громади міста Києва, його районів або повноваження щодо розпорядження якими здійснюють органи місцевого самоврядування міста Києва.

Слід додати, що питання розміщення соціальної реклами знайшли своє відображення також у прийнятому 18 березня 2008 року Верховною Радою України Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реклами" (набрав чинності 10 травня ц.р.).

Зокрема, введена норма, згідно з якою послуги за встановлення та розміщення соціальної реклами звільняються від сплати податку на рекламу (стаття 11 декрету Кабінету Міністрів України "Про місцеві податки і збори").

КЛОЧАЙ Наталія - заступник директора ЮФ "Кредо Класик Консалтинг", м. Київ
Категория: Хозяйственная деятельность | Просмотров: 1144 | Добавил: Bugor | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
ВХОД

БИБЛИОТЕКА (БЕТА):

"LEX" - Правовой портал Украины © 2024Анализ интернет сайтов