LEX       
Правовой портал


МЕНЮ

Яндекс.Метрика

Rambler's Top100

Главная » 2012 » Февраль » 4 » Ати бати, йдемо у солдати?
15:09
Ати бати, йдемо у солдати?
Призовуть чи ні? Це питання, без сумніву, розбурхує розуми як мінімум призовників 1990-1992 років народження та їх батьків. Адже гасло переходу на контрактну форму комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань, які комплектуються військовослужбовцями строкової служби (ЗС України), неодноразово був проголошений поруч політиків під час дострокових виборів до парламенту, і, безсумнівно, це теж вплинуло на переваги електорату. Але наскільки ці гасла можуть бути втілено в життя? Відгриміли передвиборні баталії, і у Верховній Раді України було зареєстровано два законопроекти, що передбачають перехід на комплектування ЗС України виключно за контрактом вже в 2008 році: № 1023 - поданий народним депутатом України П. Симоненко і № 1102 - поданий народними депутатами України фракції БЮТ Ю. Тимошенко, А. Турчиновим, А. Портновим, А. Кожем’якіним і А. Скибінецьким.

Однак через день у пресі з’явилося повідомлення прес-центру БЮТ про відкликання законопроекту "ПРО внесення змін у Закон № 1102.

За словами одного з авторів законопроекту А. Портнова, "документ буде доопрацьований і в проекті закону, зокрема, необхідно більш детально прописати механізм реалізації, а також порядок фінансування". Враховуючи, що 1 січня 2008 року вже пройшло, доведеться переглянути і дату вступу закону в силу.

Тому пропонується проаналізувати поки проект № 1023 "ПРО завершення переходу Збройних Сил України та інших військових формувань на комплектування особового складу військовослужбовцями, які проходять військову службу за контрактом", запропонований на розгляд парламенту народним депутатом П. Симоненко, тим більше основна ідея законопроектів збігається.

Перехід до комплектування збройних сил України військовослужбовцями виключно на контрактній основі згідно з Пояснювальною запискою до проекту № 1023 "повинен сприяти підвищенню боєздатності військ ЗС та інших складових військової організації України".

Однак професіоналізація армії, про необхідність якої згадується в обох законопроектах, не завжди пов'язана зі способом комплектування. Наприклад, навряд чи можна порівняти професіоналізм повністю контрактної армії Нігерії і притримувалися змішаного способу комплектування (за призовом контрактом) армії ФРН.

Сам проект № 1023 за своєю структурою нагадує постанова Верховної Ради і складається з чотирьох пунктів (статей) без назв, де в першому проголошується перехід збройних сил України на комплектування особового складу за контрактом з 2008 року, а в інших вносяться пропозиції по втіленню цього кроку в життя.

Зокрема, Президента України пропонується внести зміни до Державної програми розвитку ЗС України до 2011 року щодо завершення до 2008 року переходу на комплектування особового складу Збройних Сил України та інших військових формувань на контрактній основі; Кабінету Міністрів України пропонується для цього знайти відповідні кошти і при цьому підвищити грошове забезпечення контрактників не менш ніж у п'ять разів і обов'язково надавати при підписанні контракту службову житлоплощу; Комітету ВР України з питань національної безпеки і оборони пропонується підготувати законодавчі зміни до законодавчих актів у зв'язку з внесенням законодавчої ініціативи.

От і все. Проаналізуємо, наскільки це реально?

Виходячи з першого пункту, де, на відміну від законопроекту, запропонованого БЮТ, не конкретизовано дата переходу на комплектування ВР за контрактом (тобто це може бути і з 1 січня 2008 року і з 31 грудня 2008 року), можна судити про старанності підготовки цього документа. До того ж згідно з Регламентом Верховної Ради до законопроекту, має додаватися фінансово-економічне обґрунтування витрат державного бюджету та пропозиції щодо їх покриття, а також пропозиції (а не доручення комітету парламенту) внесення змін до законодавчих актів, внесені або в одному пакеті, або в розділі "Перехідні положення" законопроекту.

Дуже великий сумнів викликає зазначена дата. Чим зумовлена необхідність переходу на контрактний спосіб комплектування саме з 2008 року? Нагадаємо, що перехід повністю на контрактну армію був запропонований Концепцією і розробленої на її підставі Програмою переходу Збройних Сил України до комплектування військовослужбовцями контрактної служби (див. Укази Президента України від 7 березня 2001 року № 239/2001 і від 17 березня 2002 року № 348/200) і визначено до 2015 року. Згодом цей процес був скорочений до 2010 року відповідно до Державної програми розвитку Збройних Сил України на 2006-2011 роки, затвердженої Указом Президента України від 27 грудня 2005 року № 1812-25т/2005. Однак поряд експертів і відомих військових реальність виконання цього напрямку реформування ЗС України в зазначений термін ставилася під сумнів.

Наприклад, екс-віце-прем'єр-міністр, двічі екс-міністр оборони Олександр Кузьмук переконаний, що зазначене реформування вдасться завершити не раніше 2012 року. Адже "57 тисяч військовослужбовців загнати примусово на контрактну службу неможливо. Відповідно для того, щоб молода людина свідомо йшов служити в армію, потрібно створювати не тільки привабливі умови служби в Збройних Силах, але в першу чергу проводити серед молоді відповідну ідеологічну роботу, виховувати у неї патріотизм".

Враховуючи, що на сьогодні грошове утримання рядових контрактної служби складає близько 900 грн, а грошове утримання сержантів - близько 1 200 грн, то контрактна служба часто приваблює не здорових чоловіків, а швидше жінок з глибинки, яким служити телефоністкою в штабі вигідніше, ніж працювати дояркою в селі. Крім того, серйозний контингент контрактників складають майбутні призовники, які замість строкової служби перевагу проходити службу за контрактом, а потім звільнятися. Хоча після того, як було законодавчо встановлено, що рік служби за контрактом зараховується тільки за півроку строкової служби, дану категорію контрактників вдалося частково відсіяти. Проте "плинність кадрів" просто катастрофічна, і, за повідомленнями преси, в деяких частинах достроково розриває контракт 50-70 відсотків військовослужбовців.

Крім того, перехід на комплектування ЗС України виключно на контрактній основі вимагає значних бюджетних коштів.

Начальник Генерального штабу Збройних сил Сергій Кириченко вважає, що для повного переходу армії на контрактну основу з 2010 року необхідно понад 40 млрд гривень. За його словами, таке фінансування буде можливо, якщо воно буде здійснюватися на рівні 2 % від ВВП в 2008, 3 % від ВВП в 2009 і 2010 роках. Проте, враховуючи реально профінансований оборонний бюджет України в 2006 році, що становив лише 1,35 % від ВВП, навіть можливість зазначених фінансових витрат Державного бюджету для переходу на повне комплектування ЗС України до 2010 року викликає серйозні побоювання, тим більше це неможливо в зазначений у законопроектах термін.

Інші пропозиції в законопроекті також потребують величезних бюджетних витрат. Зокрема, пропонується збільшити грошове утримання військовослужбовців, які укладають контракт на військову службу, не менш ніж в 5 разів. Однак для подолання неминучої диспропорції в грошовому забезпеченні інших категорій військовослужбовців (адже у запропонованому вигляді грошове забезпечення сержантів буде перевищувати грошове забезпечення навіть полковників) пропорційно повинне збільшитися грошове утримання інших категорій військовослужбовців. Враховуючи, що на утримання особового складу ВС України в Державному бюджеті на 2007 рік передбачено близько 5 млрд грн, то лише на утримання особового складу в Держбюджеті на 2008 рік має бути виділено 25 млрд грн, що майже втричі перебільшує витрати на всі ЗС України в 2007 році (див. Закон "Про Державний бюджет на 2007 рік").

Беручи до уваги такі вимоги законопроекту - надання кожному військовослужбовцю, який укладає контракт, в обов'язковому порядку службової житлоплощі (для контрактника це не може бути казарма і побудувати службове житло для всіх контрактників за півмісяця або навіть за рік нереально) - вбачається, що законопроект повністю відірваний від реальних фінансових можливостей держави.

Крім того, необхідність бюджетних витрат вимагає не тільки надання згідно з пунктом 3 статті 86 Регламенту Верховної Ради України фінансово-економічного обґрунтування законопроекту, але і дотримання певної процедури внесення подібних законопроектів.

Згідно з пунктом 3 статті 27 Бюджетного кодексу України, "закони України, які впливають на формування доходної чи видаткової частини бюджетів, повинні бути офіційно оприлюднені до 15 серпня року, що передує плановому... В іншому випадку норми відповідних законів, які впливають на формування доходної чи видаткової частини бюджету, застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, наступного за плановим".

Виходячи з того, що законопроект, безперечно, потребує серйозних бюджетних витрат і плановий бюджетний період настає в 2008 році, відповідно до наведеної вище норми Бюджетного кодексу України законопроект може набути чинності тільки в 2009 році, що робить його прийняття безглуздим. Те ж стосується і відкликаного законопроекту БЮТ.

Враховуючи вищевикладене, у нас немає достатніх підстав для оскарження твердження пана Кузьмука про те, що "скасування призову та примусовий перехід в 2008 році до комплектування за контрактом призведе Збройні Сили до колапсу".

Однак, у свою чергу, можна стверджувати, що немає юридичних підстав для прийняття зазначеної ініціативи на законодавчому рівні.
Просмотров: 822 | Добавил: Bugor | Рейтинг: 1.0/1
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
ВХОД

БИБЛИОТЕКА (БЕТА):

"LEX" - Правовой портал Украины © 2024Анализ интернет сайтов