LEX       
Правовой портал


МЕНЮ

Яндекс.Метрика

Rambler's Top100

Главная » 2012 » Февраль » 5 » Специфіка розірвання договорів купівлі-продажу
13:38
Специфіка розірвання договорів купівлі-продажу
При купівлі товару покупець розраховує на належну якість. Часто останнє виявляється невідповідним уявленням покупця про нього.

Проаналізуємо випадку розірвання договору роздрібної купівлі-продажу (далі - договір) за порушення продавцем умов щодо якості товару.

Стаття 708 Цивільного Кодексу України (далі - ЦКУ) і стаття 8 Закону "Про захист прав споживачів" (далі - Закон) встановлюють коло прав споживача, які одночасно є і гарантіями захисту для нього.

При виявленні недоліків товару покупцем та пред'явлення до продавця вимог про розірвання договору останній воліє керуватися статтею 8 Закону, а саме:

"У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків Споживач має право вимагати:

1) пропорційного зменшення ціни;

2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;

3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;

2) вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника) товарів".

Істотний недолік (далі по тексту - с.м.) - недолік, який робить неможливим або неприпустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, виник з вини виробника (продавця, виконавця), після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин і при цьому наділений як мінімум одним з наведених нижче ознак:

а) він взагалі не може бути усунутий;

б) його усунення вимагає понад чотирнадцяти календарних днів;

в) він робить товар істотно іншим, ніж передбачено договором.

Реалії

Покупець звертається до продавця з вимогою щодо виявлення причин несправності товару. Позиція споживача зрозуміла, оскільки залежно від причин можна проаналізувати якість товару і прийняти рішення щодо вимог. Предмет договору становить товар належної якості, який повинен відповідати вимогам нормативно-правових актів, інформації про товар. Про наявність недоліків, дефектів товару покупець повинен бути завчасно попереджена. Виявлення недоліків, які значною мірою змінюють предмет договору, роблять неможливим або змінюють режим використання товару у відповідності з його цільовим призначенням (цілі договору) є суттєвим порушенням договору.

Іншими словами, розірвання договору на підставах неналежної якості товару - це відмова від договору при наявності істотного порушення умов договору іншою стороною.

Продавець намагається уникнути розірвання договору шляхом нав'язування ремонту товару (усунення недоліків), відмовляється проводити експертизу і додає, що ремонт товару є обов'язковою ознакою істотного нестачі, наявність якого є необхідним для розірвання договору.

Продавець розглядає ознаки с.м. в їх сукупності, тобто погоджується реалізувати право споживача на розірвання договору тільки при поєднанні всіх ознак неналежної якості товару.

За логікою продавця, вимога щодо розірвання договору не може бути задоволена, оскільки такий товар не підпадає під ознаки с.м., лише наявність відремонтованого і знову неробочого товару (товару з недоліками, які усунені) може призвести до відповідних наслідків (розірвання договору). Такий підхід суперечить самій суті договору, викладеної раніше. Який сенс в укладенні договору купівлі-продажу якісного товару, якщо для його розірвання (при виявленні невідповідності товару заявленій якості) необхідно спочатку пройти тривалу процедуру усунення недоліків?

Іншими словами, продавець самостійно вирішує замість споживача, яке вимога при виявленні неякісного товару вибрати, змушує продовжувати дію договору і фактично змушує споживача користуватися продукцією неналежної якості. На щастя, продавец - не остання інстанція при такому конфлікт інтересів.

Так, споживач має право пред'явити вимогу про ремонт, але договір може бути розірваний і без обов'язкового його проведення.

Продавець не має права нав'язати споживачеві яке з вимог, які пред'являються при виявленні неякісного товару, в даному випадку - ремонт.

Покупець має право вибирати варіанти поведінки, один з альтернативних вимог при виявленні недоліків товару.

Ремонт товару (усунення недоліків) не може бути обов'язковою ознакою с.м. Вада товару не може одночасно відповідати всім перерахованим в описовій частині с.н. ознаками, тобто наявність хоча б однієї з ознак є проявом істотного порушення договору і повинно бути підставою для його розірвання.

Визначення, дане Законом істотного нестачі, невдало, оскільки у відповідності зі здоровим глуздом навіть перераховані через кому перших два і третій основні ознаки с.н. не можуть застосовуватися в сукупності.

Кодекс або Закон?

Загальний принцип законів свідчить: пізніше прийнятий акт витісняє попередній, а спеціальний - загальний. Стаття 2 розділу 5 Закону повідомляє: "до приведення у відповідність із цим Законом інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону".

ДКУ в системі актів цивільного законодавства займає найвище місце в порівнянні з іншими нормативно-правовими актами. У разі колізії норм будь-якого нормативно-правового акта з нормами ЦКУ слід керуватися останнім. Стаття 708 ЦКУ скасовано не була і продовжує діяти до її скасування в установленому порядку (статті 4, 5 ЦКУ). Тому в цьому випадку вищевказаний загальний принцип не діє.

ЦКУ встановлює такі підстави, за наявності яких споживач має право вимагати розірвання або зміни предмета договору: "при виявленні покупцем протягом гарантійного чи інших термінів, встановлених обов'язковими для сторін правилами або договором, недоліків, не обумовлених продавцем, покупець має право за своїм вибором:

1) вимагати від продавця або виробника безоплатного усунення недоліків товару або відшкодування витрат, здійснених Покупцем або третьою особою, на їх виправлення;

2) вимагати від продавця або виробника заміни товару на аналогічний товар належної якості або на такий же товар іншої моделі з відповідним перерахуванням у разі різниці в ціні;

3) вимагати від продавця або виробника відповідного зменшення ціни;

4) відмовитися від договору і вимагати повернення сплаченої за товар грошової суми".

Визначення терміну "недолік" знаходимо в Законі:

"Недолік - будь-яка невідповідність продукції вимогам нормативно-правових актів і нормативних документів, умов договорів або вимогам, що пред'являються до неї, а також інформації про продукцію, наданою виробником (продавцем)".

Отже, достатньою правовою підставою для розірвання договору є виявлення недоліків чи дефектів, не обумовлених Продавцем при укладанні договору.

ГОЛОВІНА Лариса - юрисконсульт київського ДП "Фарлеп", м. Київ
Категория: Цивільні правовідносини | Просмотров: 2193 | Добавил: Bugor | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
ВХОД

БИБЛИОТЕКА (БЕТА):

"LEX" - Правовой портал Украины © 2024Анализ интернет сайтов