ВИСНОВКИ
Розвиток процесів демократизації в Україні й інших державах
Співдружності Незалежних Держав, децентралізація в них системи
територіального управління, підвищення самостійності органів місце#
вого самоврядування, безпосередньої демократії та її форм на рівні міст
і регіонів у вирішенні соціально#економічних завдань, прихід до вла#
ди на місцях великої кількості нових людей, які зацікавлені в розвитку
сіл, селищ, міст і системи місцевого самоврядування з урахуванням
нагромадженого у світі досвіду, зміни загальних умов у відносинах між
державами, не тільки СНД, але й держав, які раніше належали до ан#
тагоністичних блоків, дозволяє дійти висновків про актуальність та
насущну необхідність розвитку й удосконалення організаційно#пра#
вових форм безпосередньої демократії в місцевому самоврядуванні.
У результаті дослідження вважаємо можливим дійти таких вис#
новків, що відображають результати нинішньої роботи та їх
співвідношення із загальною метою й завданнями, які сформульова#
ні у вступі.
1. В Україні склалася й діє достатньо ефективна система місцево#
го самоврядування, безпосередньої демократії та її форм, що забезпе#
чує вирішення завдань і реалізацію функцій держави в перехідний пе#
ріод побудови демократичної державності. Проте, незважаючи на по#
ступове вдосконалення нормативно#правової регламентації місцевого
самоврядування, форм безпосередньої демократії, її правовий статус
залишається все ж недосконалим і суперечливим, що веде до станови#
ща, за якого більшість важелів впливу на локально#регіональний
рівень, а отже, й безпосередньо на рівень функціонування територі#
альної громади й утворених нею органів концентрується в руках місце#
вих державних адміністрацій, тобто державної виконавчої влади.
2. В умовах становлення та розвитку демократичної, правової дер#
жавності демократія, безпосередня демократія та місцеве самовряду#
вання перебувають у тісному зв'язку філософських категорій змісту й
форми: демократія є змістом місцевого самоврядування, а місцеве са#
моврядування є формою, способом існування і здійснення демократії.
У цьому зв'язку та взаємодії двох соціально#правових феноменів – де#
мократії й місцевого самоврядування – визначальну роль відіграє без#
посередня демократія
3. Незважаючи на значний «перекіс» у бік регламентації станов#
лення й діяльності організаційних структур місцевого самоврядуван#
ня, більшість його принципів несуть у собі значний потенціал безпо#
середньої демократії, яка дає можливість територіальним громадам
впливати на соціальні процеси, що проходять у місцевому самовряду#
ванні; чинити вирішальний вплив на його позитивне функціонування
та конституювання.
4. Саме на рівні місцевого самоврядування виявляється одна з най#
важливіших форм екзистенції, людського існування, що знаходить свій
вплив і вираження у громадській самодіяльності, самовираженні й са#
мовиявленні особистості й територіальної асоціації особистостей.
Конституційний інститут територіальних громад має розглядатися не
тільки як необхідна правова передумова функціонування територіаль#
ного самоврядування населення в процесі вирішення питань місцево#
го значення, але й власне громади мають розцінюватися насамперед
як елементні структури громадянського суспільства і стати важливою
складовою частиною політичного процесу, носіями установчих
функцій.
Територіальна громада як частина соціуму, що діє на локальному
рівні, розвивається в певних природних, економічних, соціальних і полі#
тичних умовах і несе на собі відбиток їхнього сукупного впливу та мо#
дифікує поведінкові настанови індивідів, створюючи, як ніяка інша соці#
альна спільність, потужну систему комунікативної взаємодії людей,
спрямованої на вирішення колективних та індивідуальних інтересів.
5. Проблеми нормативної ідентифікації питань місцевого значен#
ня як субстрату конституювання територіальної громади розглядаються
через призму терміна «місцеве господарство», що дозволяє дійти вис#
новку про інноваційний характер визначення компетенційної бази
місцевого самоврядування, яка визначає формування й виділення її
основного об'єкта. Необхідність розроблення законодавчого визначен#
ня дефініції «питань місцевого значення» стає основним завданням у
легітимації об'єктного складу місцевого самоврядування, форм без#
посередньої демократії.
6. Місцеві референдуми, місцеві вибори, загальні збори громадян
за місцем їхнього проживання, місцеві ініціативи, громадські слухан#
ня – це основні форми безпосередньої демократії, які одержали своє
законодавче закріплення.
Місцевий референдум – вища пріоритетна форма безпосередньо#
го волевиявлення територіальної громади щодо вирішення питань
місцевого значення шляхом голосування в межах повноважень, ви#
значених Конституцією й законами України, та є основним правовим
актом локальної нормотворчості територіальної громади, який дозво#
ляє їй брати безпосередню участь в управлінні місцевими справами.
Місцеві референдуми є одним із основних інструментів реалізації
права народного суверенітету й легітимізації владних рішень, який
здійснюється як шляхом прийняття закону або рішення під час ре#
ферендуму, так і шляхом підтвердження рішень органів державної
влади з питань, що належать до виняткової компетенції референдумів
через надання вищої юридичної сили в обох випадках законам та
рішенням.
Варто зазначити, що місцеві референдуми як новий інститут кон#
ституційного й муніципального права потребує вдосконалення його
правової бази, і в перспективі було б доцільно розробити та прийняти
новий Закон про місцеві референдуми, в якому передбачити розши#
рення кола питань та проблем місцевого самоврядування, які мають
вирішуватися виключно на місцевих референдумах безпосередньо те#
риторіальними громадами сіл, селищ, міст як первинними суб'єктами
місцевого самоврядування, необхідно чітко визначити предмет місце#
вих референдумів, його основні стадії підготовки та проведення, види,
принципи, правову регламентацію, передбачити не тільки призначен#
ня, а й виконання його рішень, і, що надзвичайно важливо, потрібно
створити спеціальний фонд для проведення та фінансування або ви#
діляти регулярно з бюджету частину коштів, спеціально призначених
для проведення цих заходів, передбачити всі підстави та види відпові#
дальності за порушення законодавства про місцеві референдуми, а та#
кож розширити коло суб'єктів, які уповноважені призначати (прого#
лошувати) місцеві референдуми.
Місцеві вибори – форма діяльності територіальної громади, в якій
найбільш яскраво виявляється її правовий статус первинного суб'єкта
місцевого самоврядування та за допомогою яких територіальна гро#
мада формує представницький орган місцевого самоврядування, що
діє від її імені і реалізує в більшій частині її функції й повноваження.
Вибори – це демократичний спосіб формування та періодичного
чи позачергового змінювання особового складу органів місцевого са#
моврядування; сучасна, цивілізована правова форма завоювання й
оновлення влади, приведення її структури та діяльності у відповідність
з потребами життя, а справжня легітимація влади відбувається за умо#
ви участі у голосуванні більшості виборців.
З метою активізації становлення системи місцевого самоврядуван#
ня, зокрема місцевих виборів, необхідно прийняти новий Закон про
місцеві вибори, визначити виборчу систему на місцевих виборах, вста#
новити нову систему виборчих комісій, їхні засади та механізм фор#
мування, вдосконалити форми й методи їхньої діяльності, ввести спе#
ціальну статтю, що визначала б порядок та організацію спостережен#
ня (контролю) над використанням засобів масової інформації під час
проведення передвиборної агітації, та чітко визначити джерела фінан#
сування, порядок фінансування місцевих виборів, відповідальність за
розподіл та перерозподіл фінансів; при визначенні загального складу
районної та обласної ради враховувати не тільки кількість територі#
альних громад, що входять до складу району або області, а й чисельність
населення у відповідних територіальних громадах; надати виборчим
комісіям право зняття з реєстрації кандидата, який допустив порушен#
ня виборчого законодавства.
Загальні збори мешканців за місцем проживання – одна з форм
безпосередньої участі громадян у вирішенні питань місцевого значен#
ня, які проводяться на рівні «мікрогромад», у межах окремих частин
сіл, селищ, міст як адміністративно#територіальних одиниць (будинків,
вулиць, кварталів, мікрорайонів тощо), а тому є формою участі окре#
мих груп членів територіальної громади в обговоренні та вирішенні
питань, що належать до відання місцевого самоврядування.
Слід відмітити, що загальні збори громадян є однією з найбільш
масових форм безпосередньої демократії, найдоступнішою для грома#
дян та ефективним засобом їх самоорганізації, забезпечують громадя#
нам реальну можливість поєднання колективного обговорення питань
і прийняття рішень з їхньою особистою активністю та ініціативою, які
виявляються в різних організаційних та організаційно#правових фор#
мах (виступах, участі в голосуванні, запитаннях тощо). Тому загальні
збори громадян відіграють важливу роль у системі місцевого самовря#
дування, виступають формою залучення громадян до здійснення най#
різноманітніших управлінських функцій.
Місцеві ініціативи – спеціальна форма безпосередньої демократії
територіальних громад, яка закріплює право членів територіальної гро#
мади ініціювати розгляд у раді (в порядку місцевої ініціативи) будь#
якого питання, що належить до відання місцевого самоврядування.
Хоча в Україні встановлена лише можливість ініціативи місцевої
спільноти, необхідно обов'язково визначити при її реалізації умови,
які б дали можливість обговорювати та вирішувати її всім членам те#
риторіальної громади, а не лише представницьким органам місцевого
самоврядування, оскільки виникає вона, як правило, не лише в однієї
людини, а зачіпає інтереси багатьох, і результати її розгляду органом
місцевого самоврядування будуть стосуватися колективних інтересів.
У демократичній державі об'єктивно необхідно прийняти Закон про
місцеві ініціативи, в якому визначити статус, порядок організації вне#
сення місцевої ініціативи на розгляд ради, який визначається пред#
ставницьким органом місцевого самоврядування або статутом тери#
торіальної громади, визначити види місцевих ініціатив, суб'єктів вне#
сення місцевих інститутів тощо.
Громадські слухання – організаційно#правова форма безпосеред#
нього волевиявлення територіальної громади, яка має право зустріча#
тися з депутатами відповідної ради посадовими особами місцевого са#
моврядування та заслуховувати їх, порушувати питання та вносити
пропозиції щодо питання місцевого значення, які належать до відан#
ня місцевого самоврядування. Представницький орган місцевого са#
моврядування, приймаючи статут територіальної громади села, сели#
ща, міста й передбачаючи в ньому таку форму безпосередньої участі
територіальних громад в управлінні місцевими справами, як громадські
слухання, має враховувати необхідність забезпечення відповідної ре#
гулярності таких слухань, тобто проведення їх через приблизно рівні
відрізки часу, а також у найбільш зручний як для жителів, так і для де#
путатів та посадових осіб місцевого самоврядування час.
Крім провідних форм реалізації безпосередньої демократії, історії
відоме велике коло форм безпосередньої демократії, зокрема: народні
обговорення, народні ініціативи, мітинги, походи, демонстрації, пле#
бісцити, виявлення громадської думки, референдні ініціативи, інди#
відуальні й колективні звернення (петиції), а також такі виняткові, не#
мирні форми, як революції, повстання, громадянські війни, національ#
но#визвольні рухи, політичні страйки, протести, акції громадянської
непокори, голодування, пікетування тощо.
Форми безпосередньої демократії класифікуються за:
– результатами діяльності (або способом впливу на суспільні відно#
сини) на імперативні, консультативні, комплексні, правотворчі й ті,
що не створюють норма права;
– механізмом діяльності – на прямо пов'язані з представницькою
демократією, опосередковано пов'язані й не пов'язані з представниць#
кою демократією (або відносно самостійні);
– правовими засадами – чинні на підставі норм права та традицій,
звичаїв;
– територіальною ознакою – на національні (загальнодержавні) і
місцеві;
– суб'єктами – на всенародні, групові, індивідуальні.
По мірі формування дієздатних територіальних громад та станов#
лення міцної системи місцевого самоврядування виникатимуть й інші
форми безпосередньої демократії та безпосередньої участі жителів у
муніципальному житті своєї громади, а їх впровадження у практику
місцевого самоврядування сприятиме більш широкій участі громадян
у вирішенні питань місцевого значення та дасть можливість звільнити
органи місцевого самоврядування від муніципальних повсякденних
справ, від відповідальності за вирішення місцевих питань, які доціль#
но передати до відання мікротериторіальної спільноти та її органам
самоорганізації (будинковим, вуличним, квартальним та іншим орга#
нам самоорганізації населення) та наділити їх частиною власної ком#
петенції, фінансів, майна.
7. Істотний вплив на формування місцевого самоврядування, зо#
крема безпосередньої демократії та її організаційно#правових форм,
мають міжнародні стандарти локальної демократії, які розроблені
спільно державами в рамках європейських інтеграційних структур,
наприклад, у рамках Ради Європи, регулюють не тільки найважливіші
питання становлення місцевого самоврядування, безпосередньої де#
мократії, але також багатоаспектні питання міжнародного економіч#
ного й соціального співробітництва місцевих общин і влади, участі
молоді у функціонуванні місцевої демократії, що впливає на форму#
вання й розширення форм безпосередньої демократії. Міжнародне
міжкомунальне і міжмуніципальне співробітництво, яке знайшло своє
законодавче закріплення, повинне здійснюватися органами місцево#
го самоврядування на принципах самостійності, у межах компетенції
й через призму інтересів територіальних колективів, насамперед між
селами, селищами, містами й адміністративно#територіальними оди#
ницями суверенних держав#членів СНД і Прибалтики.
Розширення рівня місцевого самоврядування в Україні до євро#
пейських стандартів призведе до демократизації нашого суспільства,
залучення мільйонів громадян до управління районами і державою
взагалі, прискорення реформ і виходу держави із затяжної економіч#
ної кризи. Основним критерієм формування місцевого самоврядуван#
ня у сфері міжнародного співробітництва є реалізація зовнішньополі#
тичної програми суверенної держави у сфері міжнародного співробіт#
ництва між органами місцевого самоврядування, громадськими
формуваннями, господарськими суб'єктами і мешканцями сіл, селищ,
міст та інших адміністративно#територіальних одиниць держави
(місцевий, субрегіональний, регіональний рівень).
Таким чином, міжнародні стандарти місцевої демократії, спільно
розроблені й визнані більшістю держав європейського континенту,
регулюють не тільки найважливіші питання становлення місцевого
самоврядування, безпосередньої демократії, які мають величезне зна#
чення, що конституює Європейська Хартія про місцеве самоврядуван#
ня 1985 року, але також багатоаспектні питання міжнародного еконо#
мічного й соціального співробітництва місцевих общин і місцевої вла#
ди. Україна приєднується до глибоких інтеграційних процесів, що
відбуваються в рамках Ради Європи, сприймає, визнає й реалізує
міжнародні стандарти місцевої демократії, що є великим свідченням
бажання нашої держави приєднатися до сім'ї європейських народів,
та є, по#перше, необхідним з огляду її членства в Раді Європі, а по#
друге, дуже актуальним та своєчасним, тому що місцеве самовряду#
вання на регіональному (обласному) рівні в Україні нормативно ре#
гламентоване явно недостатньо та страждає перекосом у бік розши#
рення компетенційних повноважень структури державної виконавчої
влади на місцях.
8. Для оптимізації процесів конституювання й функціонування
організаційно#правових форм безпосередньої демократії в місцевому
самоврядуванні необхідно суттєво вдосконалити законодавчу базу. Нор#
мативно#правова регламентація суб'єктно#об'єктного складу місцево#
го самоврядування в Україні характеризується низкою особливостей:
а) вона є інноваційною діяльністю й тому має здійснюватися на
наукових засадах з використанням методологічних підходів, що є в
розпорядженні соціологічної й юридичної наук;
б) у цьому процесі першочергового значення набуває розроблен#
ня узагальненого наукового поняття правового статусу територіальної
громади;
в) регламентація компетенційної бази місцевого самоврядування
є найважливішим етапом її інституціоналізації та структурування;
г) у процесі нормативно#правової регламентації місцевого само#
врядування та форм безпосередньої демократії варто звернути увагу
на дуже високу ефективність локальної нормотворчості.
Тільки досконале й ефективне законодавство з урахуванням на#
ціональних особливостей дозволить Україні здійснити децентраліза#
цію виконавчої влади, створити реальну можливість для місцевого са#
моврядування і підвищить добробут народу, а недосконалість законо#
давства призводить до конфліктів між органами самоврядування й
місцевими державними адміністраціями, між радами й виконавчими
комітетами, між радами й обраними мерами, між мерами й губернато#
рами, а також між радами й не представленими в них національними
меншинами.