Розділ I. СУТНІСТЬ І ОСНОВНІ КОНЦЕПЦІЇ МАРКЕТИНГУ
1. Визначення маркетингу.
Категорії, що розкривають його сутність
Термін „маркетинг” (marketing) походить від англійського „market” (ринок) і означає процес просування на ринок, діяльність у сфері ринку.
У широкому розумінні маркетинг – це філософія дій, значуща для будь-якої організації, що має на меті задоволення потреб покупців. Маркетинг не обмежується підприємницькою діяльністю, а може поширюватися на функціонування некомерційних організацій (товариств, партій, благочинних фондів тощо), ідеї, послуги, окремих людей (політиків, спортсменів, відомих артистів) і навіть регіони.
У більш вузькому розумінні маркетинг – напрям діяльності комерційної фірми, пов'язаний із вивченням ринку, конкретних потреб і запитів споживачів, на які орієнтоване вироблення товарів і послуг.
Основні категорії маркетингової концепції: потреби, попит, продукт (товар), обмін, угода, ринок і власне маркетинг.
Потреби – це будь-який стан незадоволеності, з якого людина намагається вийти, або, навпаки, стан задоволеності, який людина бажає продовжити. Перш ніж виробляти продукцію, важливо усвідомити, чиї і які саме потреби збирається задовольняти виробник (фірма) своїм продуктом, послугою або діяльністю.
Попит – це платоспроможна потреба або та кількість продукції, яку споживачі не просто хочуть, а й можуть купити за певною ціною протягом певного періоду часу на певному ринку.
Об'єктом попиту споживачів є продукт. Він, виступаючи результатом людської діяльності, спрямованої на задоволення певних потреб, призначений для обміну шляхом купівлі-продажу на ринку, тобто стає товаром. Основними формами продукту-товару в маркетингу вважаються вироби, послуги, ідеї.
Виріб – деякий фізичний об'єкт (сутність), що має речовий характер.
Послуги – трудова діяльність, результати якої мають корисний ефект, створюють зручності в життєдіяльності людей, але не набувають речової форми (наприклад, банківські, освітні, юридичні, консалтингові та інші).
Ідея – поняття, що включає до себе концепції, філософію, розумові образи.
Головним засобом задоволення попиту є обмін. Для його здійснення необхідні такі умови: 1) наявність як мінімум двох сторін; 2) продукт кожної із сторін має бути спроможним задовольняти потреби протилежної сторони, становити для неї цінність; 3) кожна сторона повинна мати право розпоряджатися своїм продуктом (наприклад, відчуження, продаж), а також приймати або відхиляти пропозиції іншої сторони.
Комерційний обмін цінностями між двома сторонами називається угодою. У грошових угодах певна кількість товару (виробів, послуг, ідей) обмінюється на деяку кількість грошей. При бартерних угодах деяка кількість одного товару обмінюється на певну кількість іншого товару. Угода виконується, якщо є об'єкти, які мають цінність для обох сторін-учасниць, а також коли з'ясовані умови, час і місце здійснення угоди.
Ринок у широкому розумінні є сукупність економічних відносин у сфері обміну з приводу реалізації товару. У вузькому розумінні ринок – це сукупність покупців певного товару.
Процес обміну вимагає певних дій: пошуку покупців, з'ясування їх потреб, розробки відповідних товарів, просування їх на ринок, стимулювання продажу, налагодження комунікацій. Усе це є маркетинг як професіональна людська діяльність у сфері ринку.
Вернуться к содержанию