LEX       
Правовой портал


МЕНЮ

Яндекс.Метрика

Rambler's Top100

Главная » 2012 » Февраль » 4 » Акціонерні тонкості економічного дива Китаю
20:01
Акціонерні тонкості економічного дива Китаю
Відповідно до законодавства КНР, майже дві третини всіх акцій в Китаї не підлягають вільному ринкового обігу. Іноземним інвесторам і поготів доступна тільки десята частина акцій. Але вступ до СОТ стимулювало ліквідацію адміністративних бар'єрів.

За минулі з кінця 80-х років два десятиліття ринок акцій в КНР став помітним явищем в соціально-економічного життя всієї країни. Зростає капіталізація ринку, збільшуються щорічні обсяги залучення інвестицій, забезпечується стабільність надходжень центрального бюджету, створюються численні робочі місця.

Багато експертів вважають запаморочливе розвиток цієї держави черговим економічним дивом. Можливо, досвід створення такого дива в правовому полі зможе стати гідним прикладом і для нашої держави, що розвивається.

Акції

Законодавство Китаю закріплює кілька видів власне акцій, основним критерієм для виділення яких виступає категорія власності. Таким чином, акції діляться на:

- державні акції, які знаходяться у веденні органів управління державним майном і можуть переуступатися тільки за їх санкції;

- акції юридичних осіб, які відображають факт інвестицій різних юридичних осіб в капітал акціонерної компанії (вони підлягають переуступку тільки іншим китайським юридичним особам під контролем держави);

- акції фізичних осіб, що перебувають у вільному обігу, дозволені для операцій на вторинному біржовому ринку;

- акції іноземного капіталу, відображають факт інвестицій юридичних і фізичних осіб з за кордону, а також Гонконгу, Макао і Тайваню в акціонерний капітал китайських компаній.

Державні акції, акції юридичних і фізичних осіб котируються виключно в національній валюті - юанях. Закордонним інвесторам до останнього часу було заборонено проведення будь-яких операцій такими акціями. Всі операції з акціями, що випускаються для іноземних інвесторів, ведуться в іноземній валюті. Китайським юридичним і фізичним особам доступні тільки операції з акціями, що підлягають обігу тільки на внутрішніх Шанхайській і Шеньженьской біржах - це дозволено з 2001 року.

Акції, що котируються в національній валюті, найбільш численні. Їх більше 60 %.

Емісія

Головною специфікою первинного ринку акцій в КНР є жорсткий адміністративний контроль емісії. Дозволу на емісію видаються на розсуд державних органів і лише в рамках встановлених законодавством квот. Підприємства позбавлені можливості змінювати затверджені державою обсяги і терміни емісії в залежності від коливань на ринку. Важливу роль в отриманні дозволу на емісію грають провінційні уряди, які часто з суб’єктивних міркувань віддають перевагу далеко не найсильнішим підприємствам, що веде до загального зниження якісного рівня акціонерних компаній.

Звернення

Як вже було зазначено раніше, дві третини акцій в КНР є державними і акціями юридичних осіб, тобто перебувають у громадській власності і забороненими для біржового обігу. Це пов'язане з прагненням китайської держави зберегти контроль над всіма реорганізованими в акціонерні компанії держпідприємствами і запобігти несанкціонований продаж державного майна.

У такої політики є явні негативні сторони. Насамперед, практично неможливо отримати контроль над компанією за допомогою ринкової скуповування акцій. Інвестори не мають стимулу купувати акції на тривалий термін заради контролю над компанією, що підстьобує часті перепродажу зі спекулятивними цілями. І самим державним органам, і юридичним особам вельми складно продати належні їм акції, навіть коли це визнано необхідним.

В даний час в Китаї переважає думка, що необхідно відмовитися від існуючих обмежень і дозволити вільний обіг акцій держави та юридичних осіб. Проте цілком очевидні і проблеми, до яких неминуче призведе прийняття такого рішення. Державні інвестиції, які стали підставою для виділення акцій держави, здійснювалися різними суб'єктами - урядами і відомствами різних рівнів. І не зрозуміло, хто буде розпоряджатися ними у випадку допуску до вільного обігу - єдині органи державного майна або суб'єкти інвестицій.

Важлива для обігу та структура інвесторів на китайському ринку акцій. Майже всі вони - фізичні особи. Зумовлено це початкової націленістю китайського ринку акцій на залучення коштів фізичних осіб, політикою заборони надходження на ринок акцій коштів держпідприємств і банків і обмеження надходження коштів страхових, трастово-інвестиційних компаній і фондів соціального страхування.

Акціонування з за кордону

Іноземні інвестиції на внутрикитайском фондовому ринку, як і раніше, пов'язані з високим ризиком. Акції КНР в першу чергу характеризують висока ступінь нестабільності, слабка залежність курсів акцій від економічної ефективності компаній-емітентів і визначальна роль політичних факторів, тобто державного регулювання.

Незважаючи на все більшу інтернаціоналізацію китайської економіки, кон'юнктура ринку цінних паперів країни визначається внутрішніми чинниками і абсолютно не залежить від стану світового фінансового ринку.

Варто відзначити, що при вступі до СОТ Китай проявив надзвичайну обережність відносно відкриття зовнішнього світу свого ринку акцій. Були введені деякі послаблення для іноземних фондових компаній - їм дозволили надавати послуги на внутрикитайском фондовому ринку, включаючи надання безпосередньої (а не через китайського посередника, як це було раніше) доступу до ведення операцій з акціями в іноземній валюті і дозвіл створювати спільні фондові компанії (з часткою іноземного капіталу до 33 %, а в перспективі - до 49 %), що мають право здійснювати операції з ваучерами китайських інвестиційних фондів (а в перспективі - з акціями і облігаціями всіх типів).

Однак заборона іноземним інвесторам здійснювати операції з акціями внутрішнього типу залишився без змін. Вкладення в нього іноземного капіталу через третіх осіб таїли конфіскацією акцій.

Однак такий підхід має свої переваги, хоча капітал не може вільно вводитися і виводитися з Китаю з-за неконвертованості юаня за рахунками руху капіталів. Крім того, діяльність міжнародних учасників на китайському ринку істотно ускладнює відсутність у законодавстві важливих фінансових інструментів, таких як ф'ючерси на біржових індексах, і можливості продажу акцій, якщо їх немає в наявності у продавця.

Але кілька років тому в Китаї явно намітився курс на поступову лібералізацію і об'єднання ринку акцій. Два принципово важливі кроки були зроблені на початку 2003 року.

По-перше, було законодавчо дозволено продавати іноземним інвесторам що належать державі і юридичним особам акції лістингових компаній, за законом заборонені для торгівлі на біржі. У відповідному нормативному акті зазначено, що рішення про такого роду продажу може прийматися тільки центральними урядовими органами (Держкомітетом з економіки і торгівлі і Мінфіном). Причому можуть продаватися тільки акції компаній в галузях, дозволених для іноземних інвестицій, та за умови збереження у китайської сторони контрольного пакету. Основним способом продажу був встановлений відкритий тендер. Але навіть після продажу акцій іноземному інвестору вони не допускаються до торгівлі на біржі.

По-друге, введений обмежений допуск до біржових операцій з внутрішніми акціями великих закордонних інституціональних інвесторів, які володіють не менш 10 млрд доларів фондових активів. Такий допуск здійснюється в дозвільному порядку в рамках створеної для цього спеціальної кваліфікаційної системи QFII. Дозволений обсяг вкладень на китайському ринку акцій для кожного із зарубіжних інвесторів - від 50 до 800 млн доларів.

І все ж, незважаючи на збереження ряду адміністративних бар'єрів, законодавчі зміни в сфері цінних паперів в КНР знаходяться на шляху лібералізації. За прогнозами експертів, у разі продовження такої законодавчої лінії китайський ринок акцій увійде в десятку найбільших у світі. Такий розвиток подій не виключено вже протягом найближчих п'яти років.
Просмотров: 753 | Добавил: Bugor | Рейтинг: 1.0/1
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
ВХОД

БИБЛИОТЕКА (БЕТА):

"LEX" - Правовой портал Украины © 2024Анализ интернет сайтов