ВІЙСЬКОВІ СУДИ - Правовой портал Украины
LEX       
Правовой портал


МЕНЮ

Яндекс.Метрика

Rambler's Top100

конструктор договоров Украина

7. ВІЙСЬКОВІ СУДИ

До судової системи загальних судів, поряд із судами, що створюються за адміністративно-територіальним принципом, включено і військові суди регіонів, Військово-Морських Сил та гарнізонів. Таким чином, як частка єдиної системи загальних судів військові суди являють собою підсистему, що пристосована до організаційної структури Збройних Сил України. Однак таке становище існувало не завжди.

Першим законодавчим актом про суд в Україні була постанова Секретаріату Української Народної Республіки від 4 січня 1918 р. "Про введення народного суду" ("Вестник Украинской Народной Республики", № 5 від 10.01.1918 р.), якою поряд зі створенням дільничних, повітових та міських судів передбачалось і створення робочих та селянських революційних трибуналів. У розвиток постанови 23.01.1918 р. було затверджено положення про революційні трибунали, що регламентувало їх організацію та діяльність. Постанови, які приймалися потім, не вплинули на найважливішу особливість судової системи України періоду 1918-1921 рр. - організаційне роздвоєння, яке виявилося в існуванні двох видів судів - народних судів та революційних трибуналів. До 1922 р. необхідність окремого функціонування цих органів відпала та було поставлене завдання щодо створення єдиної системи судів, які розглядали б усі справи, в тому числі й ті, що розглядалися революційними трибуналами. Це завдання вирішило Положення про судоустрій УРСР, прийняте ЦВК УРСР 16.12.1922 р. Після утворення у 1922 р. Союзу РСР та утворення у 1924 р. Верховного Суду СРСР було покладено початок формуванню двох судових систем: союзної та республіканської. Так, у Положенні про військові трибунали та військову прокуратуру від 20.08.1926 р. передбачалося, що касаційною інстанцією для військових трибуналів є військова колегія Верховного Суду СРСР. Таким чином, військові трибунали були повністю перетворені на союзні суди, ні в організаційному, ні в функціональному, ні в матеріально-технічному відношенні не пов'язані з судовою системою України. Такий порядок існував до кінця 1991 р., коли діючі на території України військові трибунали були включені до загальної судової системи. Відтоді почався процес законодавчого оформлення організації та діяльності військових трибуналів.

Насамперед Верховному Суду України були надані повноваження суду касаційної інстанції щодо справ, які розглядаються у першій інстанції військовими трибуналами[4]. Наступним кроком стало перейменування військових трибуналів у військові суди та подовження повноважень суддів військових судів, оскільки у законодавстві ще не були врегульовані питання статусу суддів цих судів та порядку формування суддівського корпусу[5].

Так, військовий трибунал Київського військового округу було перетворено у військовий суд Центрального регіону України, Одеського військового округу - у військовий суд південного регіону України, Прикарпатського - у військовий суд західного регіону України, військовий трибунал Чорноморського флоту - у військовий суд Військово-Морських Сил України, військові трибунали армій (з'єднань) - у військові суди гарнізонів за місцем їх дислокації. Таким чином, в Україні створено 26 військових судів, у тому числі військових судів регіонів - 3, військовий суд Військово-Морських Сил - 1, військових судів гарнізонів - 22, в яких служать 179 військових суддів[6]. Завершальним етапом побудови підсистеми військових судів стало створення в структурі Верховного Суду України військової колегії у складі голови колегії, його заступника та восьми суддів[7]. Одночасно закон "Про судоустрій України" був доповнений розділом 31 "Військові суди", який детально регламентує порядок створення, склад, завдання та повноваження військових судів[8]. Необхідні зміни та доповнення були внесені у Кримінально-процесуальний та Цивільно-процесуальний кодекси[9] .

Військові суди, як і всі суди системи загальних судів, виконують єдині завдання, закріплені в ст. 3 Закону про судоустрій. Однак з урахуванням того, що військові суди діють у Збройних Силах, вони вирішують і специфічні завдання, виконання яких не притаманне іншим судам. Діяльність військових судів спрямована на охорону від будь-яких посягань на безпеку України, боєздатність та боєготовність її Збройних Сил та інших військових формувань, захист прав і свобод військовослужбовців та інших громадян, а також прав і законних інтересів військових частин, військових установ, організацій ч. 2 ст. 381 Закону про судоустрій).

Судді військових судів (крім суддів військової колегії Верховного Суду) призначаються на посаду Президентом України безстроково. Судді, які вперше пройшли конкурсний відбір,

призначаються терміном на п'ять років. Суддями військових судів можуть бути громадяни України, що відповідають тим же вимогам, що і судді загальних судів, які перебувають на військовій службі і мають військове звання офіцерського складу. Народними засідателями військових судів можуть бути громадяни України, які перебувають на військовій службі та досягли 25-річного віку. Вони обираються відкритим голосуванням на зборах військовослужбовців військових частин терміном на п'ять років. При здійсненні правосуддя народні засідателі військових судів користуються всіма правами судді. Ті, що не виправдали наданої довіри, можуть бути відкликані зборами військовослужбовців, що їх обрали.

Військовослужбовці військових судів перебувають на військовій службі та входять до штатної чисельності Збройних Сил України. На них поширюються права, пільги та привілеї, встановлені законодавством України для військовослужбовців.

Кількісний склад суддів у військових судах гарнізонів, регіонів та Військово-Морських Сил встановлюється Верховною Радою за поданням Міністра юстиції та Голови Верховного Суду.

Перелік штатних посад суддів військових судів Військової колегії Верховного Суду України та відповідних цим посадам звань затверджується Президією Верховної Ради.

Так, оскільки Верховна Рада постановила, що Військова колегія Верховного Суду діє у складі голови колегії, його заступників та восьми суддів, то Президія Верховної Ради у цьому зв'язку прийняла постанову такого змісту: "Відповідно до штатного розкладу встановити суддям військової колегії Верховного Суду України такі військові звання: голова колегії -

генерал-полковник; заступник голови колегії - генерал-лейтенант; суддя колегії - генерал-майор"1 .

Повноваження військових судів закріплені у ст. 381 Закону про судоустрій. Відповідно до неї військові суди розглядають:

1) справи про всі злочини, вчинені військовослужбовцями Збройних Сил, Національної гвардії, прикордонних військ, Служби безпеки України та інших військових формувань, що створюються Верховною Радою України та Президентом України, а також військовозобов'язаними під час проходження ними зборів;

2) всі справи про шпигунство;

3) справи про злочини проти встановленого порядку несення служби, вчинені особами начальницького складу виправ-но-трудових установ;

4) справи про злочини, вчинені певними категоріями осіб, що визначаються законодавством України;

5) справи про адміністративні правопорушення військовослужбовців;

6) справи по скаргах військовослужбовців на неправомірні дії військових службових осіб і органів військового управління;

7) справи про захист честі і гідності, сторонами у яких є військовослужбовці або військові організації;

8) інші справи, пов'язані з захистом прав і свобод військовослужбовців та інших громадян, а також прав і законних інтересів військових частин, установ, організацій.

У разі обвинувачення однієї особи або групи осіб у вчиненні кількох злочинів, коли справа хоча б про один із злочинів підсудна військовому суду, а про інші - загальному суду, справа про всі злочини розглядається військовим судом.

У разі обвинувачення групи осіб, серед яких є і військовослужбовці і цивільні особи, у вчиненні одного або кількох злочинів, що не є військовими злочинами, справа щодо всіх обвинувачених розглядається загальним судом.

Справи про злочини, вчинені особами, зазначеними в пп. 1 і 3 ч. 1 цієї статті, в період проходження ними військової служби, розглядаються військовими судами і в тому разі, коли на момент розгляду справи вони звільнилися з військової служби.

Справи про злочини, вчинені особами до їх призову чи вступу на військову службу, розглядаються загальними судами.

Військові суди разом з кримінальними справами розглядають цивільні позови про відшкодування майнової шкоди, заподіяної внаслідок злочину.

Військова служба складається з дійсної служби та служби у запасі. Особи, що перебувають на дійсній військовій службі, є військовослужбовцями, а у запасі - військовозобов'язаними. Громадяни України, прийняті до військового навчального закладу, іменуються курсантами, вони також перебувають на дійсній військовій службі, тому у випадку скоєння злочину курсанти притягаються до кримінальної відповідальності на тих же підставах, що і військовослужбовці строкової служби.

Дійсна військова служба осіб молодшого складу обмежена визначеним терміном, а осіб офіцерського складу - граничним віком перебування на службі. Після вислуги терміну служби або досягнення граничного віку військовослужбовці звільняються в

запас, де перебувають до досягнення визначеного віку. Під час знаходження у запасі військовозобов'язані періодично призиваються на збори на певний строк. При проходженні зборів

військовозобов'язані за своїм правовим становищем прирівнюються до військовослужбовців і несуть відповідальність нарівні з ними.

До підсудності військових судів належать також справи про злочини осіб, які є військовослужбовцями Служби безпеки України. Відповідно до закону: "Служба безпеки - державний правоохоронний орган спеціального призначення, який забезпечує державну безпеку України" (ч. 1 ст.1 Закону про службу безпеки[10]). Кадри Служби безпеки складають:

а) співробітники-військовослужбовці;

б) працівники, що уклали трудовий договір зі Службою безпеки;

в) військовослужбовці строкової служби.

Умови та порядок виконання своїх обов'язків співробітниками-військовослужбовцями Служби безпеки визначаються укладеним договором (контрактом). На них, а також на військовослужбовців строкової служби, поширюється порядок проходження військової служби у Збройних Силах України, визначений законодавством.

Трудові відносини працівників, що уклали трудовий договір

зі Службою безпеки України, регулюються законодавством України. Тому у випадках скоєння ними злочину справи, на відміну від двох вищеназваних категорій, будуть розглядатися не військовими, а загальними судами.

Військовим судам підсудні всі справи про шпигунство незалежно від того, ким шпигунство скоєно: чи громадянином України, іноземцем, чи особою без громадянства, військовослужбовцем, чи цивільною особою. Справи про шпигунство підсудні військовим судам незалежно від того, як кваліфіковано діяння: державна зрада у формі шпигунства або шпигунство.

Військовими судами розглядаються всі справи про злочини проти встановленого порядку несення служби, вчинені особами начальницького складу виправно-трудових установ. Оскільки особам, що перебувають на службі в органах внутрішніх справ,

встановлені спеціальні звання, то особами начальницького складу належить вважати всіх, кому такі звання присвоєні (від молодшого сержанта до генерал-полковника міліції та від

молодшого сержанта до генерала внутрішньої служби)[11] .

Від осіб начальницького складу виправно-трудових установ слід відрізняти осіб, які перебувають на службі у внутрішніх військах. Перші військовослужбовцями не є, другі ж - військовослужбовці з усіма правовими наслідками, що з цього випливають[12] .

Військовим судам підсудні лише справи відносно деяких категорій осіб, що визначаються законодавством України. Аналізуючи такі закони з точки зору підсудності, необхідно враховувати, чи встановлюють вони підсудність військовим судам справ про всі злочини вказаних осіб чи тільки про певні злочини.

Послідовна реалізація принципу права громадян на судовий захист у сфері військової юстиції тягне за собою й посилення судового захисту прав та інтересів військовослужбовців. Після прийняття законів про соціальний та правовий захист військовослужбовців і введення в Цивільний процесуальний кодекс гл. 31-А "Скарги громадян на рішення, дії чи бездію державних органів, юридичних або посадових осіб у сфері управлінської діяльності" розгляд скарг на дії органів військового управління стали звичайною практикою військових судів[13] .

Для військових судів, як і для загальних, передбачена підсудність справ різним ланкам військових судів та Військової колегії Верховного Суду України. В основу цього розподілу покладені військове звання або посадове становище підсудного та вид можливого покарання.

Так, військовим судам гарнізонів як судам першої інстанції підсудні справи про злочини осіб, що мають військове звання до підполковника, капітана 2-го рангу включно, крім тих справ, які підсудні військовим судам вищого рівня.

Військовим судам регіонів, Військово-Морських Сил як судам першої інстанції підсудні:

1) справи про злочини осіб, які мають військове звання полковника, капітана 1-го рангу;

2) справи про злочини осіб, які займають посаду від командира полку, командира корабля 1-го рангу і вище, а також осіб, рівних їм за службовим становищем;

3) справи про всі злочини, за які в умовах мирного часу законом передбачена можливість призначення покарання у вигляді смертної кари.

Військовій колегії Верховного Суду України підсудні справи виняткової важливості, а також справи про злочини військовослужбовців, які мають військове звання генерала (адмірала) або займають посади від командира з'єднання й вище та рівні їм. Військовий суд регіону, Військово-Морських Сил, військова колегія Верховного Суду України вправі прийняти до свого провадження як суд першої інстанції будь-яку справу, підсудну військовому суду гарнізону.

Що стосується підсудності цивільних справ, то вона вирішується таким чином: військовим судам гарнізонів як судам першої інстанції підсудні цивільні справи по скаргах військовослужбовців на неправомірні дії і рішення службових осіб та органів військового управління, крім тих, що підсудні військовим судам регіонів і Військово-Морських Сил; справи про

захист честі та гідності, сторонами у яких є військовослужбовці або військові організації, інші справи, пов'язані з захистом прав і свобод військовослужбовців та інших громадян, прав і законних інтересів військових частин, установ, організацій.

Військовим судам регіонів, Військово-Морських Сил як судам першої інстанції підсудні справи по скаргах на незаконні дії і рішення військових службових осіб і органів військового управління на рівні військових з'єднань і вище.

 

К о н т р о л ь н і з а п и т а н н я

 

1. Назвіть етапи становлення військових судів в Україні.

2. Якою є система військових судів?

3. Які повноваження мають військові суди?

ВХОД

БИБЛИОТЕКА (БЕТА):

"LEX" - Правовой портал Украины © 2024Анализ интернет сайтов