Юридичний консалтинг: сутність, моделі й технологія - Правовой портал Украины
LEX       
Правовой портал


МЕНЮ

Яндекс.Метрика

Rambler's Top100

конструктор договоров Украина
Т е м а 5. МЕНЕДЖМЕНТ У СФЕРІ ЮРИДИЧНОГО
КОНСАЛТИНГУ

1. Юридичний консалтинг: сутність, моделі й технологія

Юридичне обслуговування бізнесу є однією із складових ділових послуг з економіки та управління, до яких також належать аудит, бухгалтерське обслуговування, управлінське консультування, інжиніринг, ділова інформація, реклама та відносини з громадськістю, тренінг, рекрутмент, забезпечення інформаційними технологіями, інвестиційне обслуговування.
За критеріями змісту та результату діяльності фахівців з права головними видами юридичного обслуговування бізнесу є надання:
– юридичних послуг - функцій: є виконання фахівцями з права певних професійних функцій та дій юристів за замовленням клієнтів. Юридичні фірми представляють інтереси клієнтів у державних та недержавних закладах, складають договори, претензії, позики та ін.;
– юридичних послуг консультативного типу: надання клієнтам професійних порад, рекомендацій, пропозицій щодо вирішення проблем юридичного характеру (табл. 5.1).
Таблиця 5.1.
Види юридичного обслуговування бізнесу
Критерії
Надання юридичних послуг - функцій
Надання юридичних
послуг консультатив-ного типу
Зміст
Виконання за замовленням клієнта окремих професійних функцій, дій та робіт юриста
Надання професійних порад
Результат
Задоволення потреб клієнта або забезпечення йому певних вигод від здійснення професійних функцій і дій юриста
Допомога в розв'язанні проблем, пов'язаних з бізнесом клієнта
Юридичний консалтинг – це підприємницька діяльність фахівців з права з надання бізнесу юридичних послуг консультативного типу. Крім того, зазначений термін зараз широко використовується для визначення юридичного обслуговування бізнесу в цілому.
Моделі юридичного консалтингу, залежно від ролі фахівців з права у процесі надання юридичних послуг, відображено в таблиці 5.2.
Експертна та проектна моделі юридичного консалтингу використовуються переважно в оперативному юридичному обслуговуванні бізнесу, спрямованому на вирішення поточних проблем клієнтів, процесна модель – при наданні юридичної допомоги з розв'язання стратегічних питань розвитку бізнесу.
Табиця 5.2.
Моделі юридичного консалтингу
Характеристики
Моделі
Експертний
(нормативний)
юридичний консалтинг
Проектний юридичний
консалтинг
(лікар-пацієнт)
Процесний юридичний консалтинг (співробітництво)
Цілі
клієнта
Покупка готового вирішення проблеми
Покупка готового вирішення проблеми
Вирішення проблеми й набуття юридичних знань, підвищення юридичної культури
Функції клієнта
Самостійне визначення проблеми, засвоєння рекомендацій юристів і їх практична реалізація
Участь у діагностиці проблеми, засвоєння рекомендацій юристів і їх практична реалізація
Участь у здійсненні всіх етапів юридичного обслуговування: діагностика проблеми, визначення способу її вирішення, практичні дії відповідно до рекомендацій
Ролі юриста
Експерт, що пропонує вирішення проблеми клієнта
Експерт і Діагност, що визначає проблему й спосіб її вирішення
Експерт, Діагност і Координатор співробітництва з клієнтом на всіх етапах юридичного обслуговування
Застосування моделі
У випадках, коли потреба клієнта в юридичних послугах викликана необхідністю одержання інформації й знання з яких-небудь стандартних процедур, норм і правил підприємницької діяльності
У випадках нестандартних ситуацій, коли клієнту потрібна допомога юриста при діагностиці проблеми та визначенні напрямків її вирішення
У випадках фундаментальних змін зовнішнього й внутрішнього середовища бізнесу, що вимагають прийняття стратегічних науково обґрунтованих рішень
Надання юридичних послуг консультативного типу здійснюється як процес консультування, головними стадіями якого є:
– попередня стадія (передконтрактна), на якій перед укладанням договору з надання юридичних послуг під час проведення переговорів з'ясовуються проблеми клієнта та його головні вимоги щодо юридичної допомоги в їх вирішенні;
– основна стадія (контрактна), пов'язана з діяльністю юриста-консультанта з підготовки порад та рекомендацій щодо вирішення проблеми та їх роз'яснення клієнту;
– заключна стадія (післяконтрактна) як завершення консультаційного процесу та закладання засад співробітництва клієнта та юриста в майбутньому (табл. 5.3).
Юридичному консалтингу, поряд із загальними рисами підприємництва, притаманні ознаки, що відображають особливості юридичного обслуговування бізнесу.
По-перше, юридичний консалтинг за своїм змістом є двовекторним, являє собою єдність інтелектуальної (професійної) і підприємницької складових юридичного обслуговування.
Основними характеристиками професійного вектора виступають рівень спеціальної й консультаційної кваліфікації юристів, науково-методична база юридичного обслуговування, система навчання й підвищення кваліфікації співробітників юридичних фірм; стандарти й етичні норми юридичного консультування.
Підприємницький вектор юридичного консалтингу характеризується наявністю в його суб'єктів певної бізнес-стратегії, здійсненням маркетингу юридичних послуг та ін.
Головним ресурсом, конкурентною перевагою й обмежуючим чинником бізнесу у сфері юридичного консультування є знання й досвід юристів, тобто професійний вектор юридичного консалтингу. Роль підприємницького вектора полягає в забезпеченні визнання юридичних послуг ринком.
По-друге, пріоритетне значення професійного вектора в системі факторів ефективності юридичного консалтингу дає підставу для його визнання інтелектуальним бізнесом, основу якого становлять інтелектуальна праця й інтелектуальна власність.
Таблиця 5.3.
Стадії надання юридичних послуг консультативного типу
Стадія
Процедури
Мета
Функції клієнта залежно від моделі юридичного консалтингу
Експертна
Проектна
Процесна
1
2
3
4
5
6
Попередня (перед-контрактна)
Попередня діагностика проблеми, визначення завдань консультанта й функцій клієнта, укладення контракту
Забезпечення єдності в розумінні клієнтом і юристом завдань процесу юридичного консультування
Самостійна попередня діагностика проблеми, її визначення, організація інформаційного забезпечення юриста
Попередня діагностика проблеми за допомогою юриста, її визначення, організація інформаційного забезпечення роботи юриста
Спільні з юристом дії з попередньої діагностики, її визначення, організація інформаційного забезпечення роботи юриста
Основна (контрактна)
Діагноз: виявлення необхідних фактів, їх аналіз і синтез, звіт з діагностики проблеми. Розробка рішення: визначення варіантів рішень, оцінка альтернатив, пропозиції щодо вирішення проблеми. Впровадження: допомога в реалізації пропозицій, навчання персоналу клієнта та інше
Забезпечити вирішення проблеми
Контроль за діяльністю юриста, оцінка і засвоєння його порад, впровадження
рекомендацій юриста в практику
Контроль за діяльністю юриста, оцінка і засвоєння його порад, впровадження
рекомендацій юриста в практику
До функцій клієнта при здійсненні експертної й проектної моделей додаються: участь у діагностиці й виробленні рекомендацій, навчання персоналу, формування команди працівників
для роботи з юристом
1
2
3
4
5
6
Заключна (післяконтрактна)
Оцінка результатів, кінцевий звіт, розрахунок по зобов'яза-ннях, плани майбутнього співробітництва
Забезпечити єдність юриста і клієнта в оцінці отриманих результатів і закласти засади майбутнього співробітництва
Оцінка результатів, виконання зобов'язань щодо гонорару юриста
Оцінка результатів, виконання зобов'язань щодо гонорару юриста
Оцінка результатів, виконання зобов'язань щодо гонорару юриста, визначення напрямків подальшого співробіт-ництва.
По-третє, юридичний консалтинг належить до сфери нематеріального виробництва, його продуктом виступають ідеї, знання, рішення, рекомендації, що не мають матеріальної форми.
По-четверте, оскільки головним ресурсом юридичного консалтингу виступають юристи-консультанти, його варто віднести до трудомістких видів діяльності. Однак підприємницька діяльність у сфері юридичного консалтингу базується на інтелектуальній, творчій праці фахівців з права. Юридичний консалтинг – творчий бізнес, ефективність якого безпосередньо залежить від ступеня креативності юристів.
По-п'яте, підприємництво у сфері надання юридичних послуг спирається на співробітництво юристів і клієнтів на всіх стадіях консультаційного процесу. При цьому продуктивні консультаційно-клієнтські відносини займають значне місце в системі чинників ефективності юридичного консалтингу.

ВХОД

БИБЛИОТЕКА (БЕТА):

"LEX" - Правовой портал Украины © 2024Анализ интернет сайтов