УХВАЛА
про передачу справи на розгляд іншому суду
25 березня 2010 року м. ______________
_________________ районний суд ________________________у складі:
Головуючого судді ___________________
При секретарі Кисляк О.С.
розглянувши справу за позовом Гіві Аруза Глебовича до ВАТ «ІнвестБуд» про визнання договору іпотеки № 123 недійсним,
ВСТАНОВИВ:
Гіві А.Г. звернувся до суду з позовом до ВАТ «ІнвестБУД» про визнання до договору іпотеки недійсним від 05 січня 2009 року. Предметом позову є квартира № 12, що знаходиться за адресою м. ___________, вул.. Генерала Васильова, 7.
При проведенні попереднього судового засідання виявилося, що провадження у
справі відкрито з порушенням правил підсудності, зокрема згідно зі ч.2 ст. 114 позови, що виникають з приводу нерухомого майна, пред'являються за місцезнаходженням майна або основної його частини.
Керуючись п. 2 ст. 116 ЦПК України,
УХВАЛИВ:
Передати справу за позовом Гіві А.Г. про визнання договору іпотеки № 123 від 05.01.2009 р. недійсним на розгляд до __________________ районного суду ________.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до __________________________
через суд першої інстанції шляхом подачі в 5-денний строк з дня винесення ухвали заяви про апеляційне оскарження і поданням після цього протягом 10 днів апеляційної скарги, з подачею її копії до апеляційної інстанції або в порядку ч. 4 ст. 295 ЦПК України.
Суддя _________________
Коментар. Відповідно до ч. З ст. 6 Закону України «Про судоустрій України» ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у суді, до підсудності якого вона віднесена процесуальним законом. У судовій практиці нерідко зустрічаються випадки, коли порушення правил підсудності може з 'псуватися після відкриття провадження у справі. У такому випадку суд не повертає позовну заяву позивачеві, а передає справу до іншого суду, якому вона підсудна. За приведеним вище зразком ухвали це можливе лише, якщо порушення правил підсудності виявилося до початку судового розгляду. Крім цього випадку, ст. 116 ЦПК передбачає й інші випадки переда чі справи на розгляд іншому суду, якщо: 1) задоволено клопотання відповідача, місце проживання якого раніше не було відоме, про передачу справи за місцем його проживання або місцезнаходженням. У цьому разі це є правом суду і воно забезпечує відповідачеві гарантії захисту його прав; 2) після задоволення відводів (самовідводів) неможливо уторити новий склад суду для розгляду справи; 3) ліквідовано суд, який розглядав справу.
У двох останніх випадках справа передається до суду, найбільш територіально наближеного до цього суду.
Передача справи з одного суду до іншого здійснюється на підставі ухвали суду після закінчення строку на її оскарження (п. 6 ст. 293 ЦПК України), а в разі подання скарги - після залишення її без задоволення. Забороняється передавати до іншого суду справу, яка розглядається судом, за винятком випадків, встановлених цим Кодексом (ст. 116 ЦПК).
Примітка. Беззаперечно, що доступність правосуддя традиційно пов 'язують з територіальною близькістю суду до сторін процесу, а також з доступністю інформації про найменування, дислокацію відповідного суду, території, на яку поширюється його юрисдикція.
На жаль, процесуальні закони, визначаючи підсудність справ тим чи іншим судам, не містять в собі ніяких правил відносно дислокації відповідних судів. Ці дані в загальній формі містяться в судоустрійному законі. Це зна чно утруднює не лише для заявників можливістю скористатися своїм правом на звернення до відповідного суду, а й для суду, щоб направити відповідний матеріал за правилами підсудності. Так, у ст. 20 Закону України „Про судоустрій України" зазначається, що місцезнаходження суду визначаються з урахуванням принципу територіаль-ності (адміністративно-територіального устрою). Лише відносно вищих спеціалізованих судів та Верховного Суду України у цьому Законі зазначається, що вони знаходяться в м. Києві (статті 38, 48).
У зв'язку з тим, що знайти адреса інших судів (місцевих, апеляційних) для направлення звернення чи відповідних матеріалів за правилами підсудності дуже важко, нижче приводяться відповідні Укази Президента України про утворення та мережу місцевих, апеляційних судів та їх дислокацію.