ДЕЯКІ ПИТАННЯ СПІВВІДНОШЕННЯ ЦИВІЛЬНОГО ТА ЦИВІЛЬНО-ПРОЦЕСУАЛЬНОГО КОДЕКСІВ УКРАЇНИ - Правовой портал Украины
LEX       
Правовой портал


МЕНЮ

Яндекс.Метрика

Rambler's Top100

конструктор договоров Украина

 

В.І. Тертишніков, канд. юрид. наук, професор

Національна юридична академія України

ім. Ярослава Мудрого

Деякі питання співвідношення цивільного та цивільно-процесуального кодексів України

Одним із головних напрямків судово-правової реформи в Україні є прийняття нових кодексів, що регулюють майнові та немайнові відносини, засновані на юридичній рівності, вільному волевиявленні й майновій самостійності їх учасників, тобто Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України (далі – ЦК та ГК). Наступним питанням порядку денного в законотворчій та правозастосовчій практиці є питання про співвідношення зазначених "матеріальних” кодексів із чинними ЦПК та ГПК, їх вплив на розробку нових процесуальних кодексів, оскільки саме вони повинні визначати головне у змісті останніх. Аналіз нового ЦК свідчить про наявність проблем, які виникнуть при його застосуванні, а також при подальшому доопрацюванні проекту ЦПК. Торкнемося деяких з них.

Як уявляється, головною рисою нового ЦК є посилення диспозитивної засади у взаємовідносинах суб'єктів цивільних правовідносин. Так, ст.6 ЦК дозволяє сторонам у договорі відступити від положень актів цивільного законодавства і регулювати свої відносини на власний розсуд. Диспозитивний характер цивільного законодавства повинен визначати і визначає головну рису цивільного судочинства та законодавства, що його регулює. Більш того, диспозитивна засада судочинства, як головна його засада, має визначати й інші його засади. Тому деякі положення проекту ЦПК викликають зауваження. Наприклад: чому в закритому судовому засіданні не можуть, а повин-ні бути присутніми особи, які беруть участь у справі (ст.7 проекту)? Звуженням сфери дії диспозитивності є також: виключення із переліку осіб, яким може бути заявлений відвід, прокурора (ст. 16 – 18 проекту ЦПК); заборона об'єднання в одне провадження кількох вимог, що підлягають розгляду в порядку різного судочинства (ст.23 проекту ЦПК); невключення прокурора до складу осіб, які беруть участь у справі (ст.25 проекту ЦПК); обов'язок позивача довести не лише наявність підстав позову, а й умов, з якими законодавство пов'язує можливість його задоволення (ст.30 проекту ЦПК); покладення обов'язку виконання рішення, ухвали суду лише на відповідача (там же); неможливість заміни неналежного позивача (ст.32 проекту ЦПК); обмеження права вступу в процес третіх осіб десятиденним строком до розгляду справи (ст.34 проекту ЦПК) і таке ін.

Викликає заперечення поява у проекті ЦПК (ст.46, 49) такого учасника процесу, як адвокат, оскільки адвокат є організаційним, а не процесуальним поняттям. У процесі він може бути лише представником.

Особливу небезпеку зумовлює спроба проекту зневажити головний засіб доказування у процесі – пояснення сторін, третіх осіб, їх представників (ст.56, 60 проекту).

Не відповідає новому ЦК і ст.5 проекту ЦПК. Уявляється ціл-ком обґрунтованим встановлення способів захисту цивільних прав та інтересів не ЦПК, а ЦК України (ст.16).

Новий ЦК України, безперечно, є суттєвим досягненням вітчизняних цивілістів – як вчених і практиків, так і законодавців. Однак, як і будь-який новий закон, він викликає деякі питання й обов'язково виникнуть складнощі в його застосуванні. Однією з таких складнощів є регулювання кодексом питань юридичного стану фізичної особи.

Перша проблема викликана неврегульованістю деяких питань у ЦПК або неоднаковою врегульованістю їх у ЦК і ЦПК. Так, ЦК вносить деяку плутанину у визначення виду провадження в справах про юридичний стан фізичних осіб. У справах про надання повної цивільної дієздатності (ст.35), про обмеження цивільної дієздатності (ст.36), про поновлення цивільної дієздатності фізичної особи, цивіль-на дієздатність якої була обмежена (ст.38), про визнання фізичної особи недієздатною (ст.39), про визнання фізичної особи безвісно відсутньою (ст.43) та оголошення фізичної особи померлою (ст.46) ЦК не визначає вид провадження і цілком обґрунтовано відсилає до порядку, передбаченого у ЦПК. Разом із тим ст.42 ЦК встановлює правило, згідно з яким справи про поновлення цивільної дієздатності фізичної особи, яку було визнано недієздатною, розглядаються в позовному провадженні, а скасування рішення суду про визнання особи безвісно відсутньою – в окремому провадженні (ст.45 ЦК). З наведеного можна зробити висновок, що по тих справах, де порядок провадження не визначено, залишається порядок їх розгляду таким, який був, тобто в порядку окремого провадження. Як вважається, таке регулювання є непослідовним і неправильним. Усі перелічені справи повинні розглядатися саме в порядку окремого провадження, оскільки суд розглядає по них не наявний спір про право цивільне, як у позовному провадженні, а можливий спір про юридичний стан фізичної особи, як в окремому провадженні.

Друга проблема зумовлена розбіжностями термінології в ЦК і ЦПК. Так, ст.254 ЦПК передбачає в окремому провадженні справи про визнання громадянина обмежено дієздатним, а ст.36 – про обмеження цивільної дієздатності; ст.260 ЦПК передбачає справи про скасування обмеження дієздатності, а ст.38 ЦК – про поновлення дієздатності. Термінологія ЦПК є більш вдалою і тому зберігається і у проекті ЦПК. ЦК, крім того, не відрізняє за назвами справи, передбачені ст. 38 та 42, а це є необхідним.

Третьою проблемою є необхідність внесення змін у цивільне процесуальне законодавство України.

ЦК України передбачає нову категорію цивільних справ – надання повної цивільної дієздатності (ст.35). Як уявляється, ці справи мають порушуватися в суді за заявою органу опіки та піклування або прокурора, якій передує заява до них заінтересованої особи, і розглядатися в порядку окремого провадження, оскільки суд по них повинен визначати юридичний стан неповнолітньої особи. Визначення дієздатності деякими авторами суб'єктивним правом, як уявляється, не є переконливим, оскільки дієздатність є не правом, а здатністю набувати права, самостійно їх здійснювати і таке інше (ст.30 ЦК). Цей аргумент має значення і при вирішенні першої із вказаних проблем.

Потребують істотних змін і ст. 256, 257 ЦПК у частині підстав визнання громадянина обмежено дієздатним чи недієздатним, оскільки ЦК розширює їх коло інколи, а інколи інакше їх визначає.

Так, за чинним ЦПК для визнання громадянина обмежено дієздатним передбачено дві підстави: зловживання спиртними напоями або наркотичними засобами, якщо цими діями громадянин ставить себе і свою сім'ю в скрутне матеріальне становище (ст. 256, 257 ЦПК). Ст. 36 ЦК розширює ці підстави як за колом об'єктів зловживання (додатково – токсичні речовини тощо), так і за колом осіб, яких той, хто зловживає, ставить у скрутне матеріальне становище (додатково – інші особи, яких той, хто зловживає, за законом зобов'язаний утримувати). Крім того, п.1 ст.36 передбачає і третю підставу: психічний розлад, який істотно впливає на здатність фізичної особи усвідомлювати значення своїх дій та (або) керувати ними. У цьому напрямку потребує змін і ст.260 ЦПК.

Потребують змін ст. 256 – 260 ЦПК і стосовно розгляду справ про визнання фізичної особи недієздатною у частині підстав поновлення в дієздатності. Діючий ЦПК передбачає як такі підстави психічну хворобу або недоумство (при поновленні – видужання або значне поліпшення здоров'я), але ЦК передбачає такими підставами хронічний, стійкий психічний розлад, внаслідок якого особа не здатна усвідомлювати значення своїх дій та (або) керувати ними (при поновленні – видужання або значне поліпшення психічного стану, наслідком якого є поновлення здатності усвідомлювати значення своїх дій та керувати ними).

ВХОД

БИБЛИОТЕКА (БЕТА):

"LEX" - Правовой портал Украины © 2024Анализ интернет сайтов