Спостережні комісії - Правовой портал Украины
LEX       
Правовой портал


МЕНЮ

Яндекс.Метрика

Rambler's Top100

конструктор договоров Украина

§ 2. Спостережні комісії

Найважливішою формою участі громадськості у виправленні засуджених є спостережні комісії. Завдання, права і організація діяльності спостережної комісії регламентується чинним кримінально-виконавчим законодавством (ст. 122 ВТК України) і спеціальним Положенням про спостережну комісію[51]. Відповідно до означених нормативних актів спостережні комісії організуються при місцевих органах влади. У випадку необхідності в районних (міських без районного поділу) органах самоврядування можуть бути утворені дві і більше спостережні комісії. У порядку винятку спостережні комісії можуть утворюватися при селищних органах влади, розташованих на значній відстані від районних центрів.

До складу спостережних комісій можуть включатися депутати, представники профспілкових та інших громадських об'єднань і трудових колективів з числа досвідчених вихователів, ветеранів праці, пенсіонерів-учителів, офіцерів запасу і т.ін. Як показує практика, в роботі спостережних комісій беруть участь, крім того, представники органів освіти, охорони здоров'я, культури, учені-фахівці у галузі кримінально-виконавчого права, студенти, ветерани органів суду, прокуратури, МВС та інші представники громадськості. Проте до складу спостережних комісій не можуть належати працівники органів внутрішніх справ, прокуратури, суду, а також адвокати. Ці особи, враховуючи їх службове становище, беруть участь у виправленні засуджених в інших формах.

Районні, міські та обласні спостережні комісії утворюються відповідними владними структурами, причому склад комісій затверджується на строк повноважень цих органів. Спостережна комісія при Кабінеті Міністрів України утворюється Урядом України.

Беручи участь у виправленні осіб, які відбувають позбавлення волі, спостережні комісії:

а) здійснюють постійний громадський контроль за діяльністю УВП щодо виконання позбавлення волі, виправлення засуджених;

б) беруть безпосередню участь у рішенні питань, пов'язаних зі зміною правового статусу засуджених;

в) беруть безпосередню участь в організації і здійсненні індивідуальної виховної роботи з засудженими;

г) залучають громадськість до виправлення засуджених.

Контрольні функції спостережних комісій полягають в тому, що вони, згідно з Положенням про них, мають право перевіряти діяльність адміністрації установ виконання покарання, вимагати подання необхідних документів і довідок, проводити прийом засуджених, знайомитися з їх особовими справами, приймати від них і розглядати скарги і заяви, заслуховувати на своїх засіданнях звіти адміністрації УВП і вносити пропозиції про усунення недоліків у роботі, вносити на розгляд місцевих органів влади пропозиції про поліпшення діяльності УВП. Реалізуючи свої контрольні функції, спостережні комісії спільно з органами прокуратури забезпечують дотримання в установах виконання покарання вимог законності.

Участь спостережних комісій у вирішенні питань про зміну правового становища засуджених виражається в тому, що вони спільно з адміністрацією місць позбавлення волі або самостійно порушують клопотання про помилування, входять спільно з адміністрацією місць позбавлення волі з поданнями до суду про умовно-дострокове звільнення засуджених так само, як і про заміну невідбутої частини покарання більш м'яким покаранням (ст. КПК України), дають згоду на подання адміністрацією місць позбавлення волі матеріалів до суду про переведення засуджених до колоній-поселень. Спостережні комісії спільно з адміністрацією УВП роблять висновок про необхідність встановлення адміністративного нагляду за особами, звільненими з місць позбавлення волі, у випадках, передбачених чинним законодавством. Крім того, самостійно порушують питання про пом'якшення мір покарання засудженим або підтримують клопотання адміністрації місць позбавлення волі з цього приводу. Вони наділені також правом самостійно входити до суду з поданнями про заміну тюремного ув'язнення відбуванням покарання в колонії, а відбування покарання в колонії — тюремним ув'язненням. Низка питань, пов'язаних зі зміною правового становища засуджених, адміністрація УВП може вирішувати лише за згодою спостережних комісій. До них належать: переведення засуджених, яких тримають у колоніях загального, посиленого і строгого режиму, до приміщень камерного типу; переведення засуджених у колоніях особливого режиму з приміщень камерного типу до звичайних житлових приміщень в тій самій колонії (ст. 65 ВТК України); надання засудженим права пересування без конвою (ст. 78-80 ВТК України); дозвіл проживання засудженим жінкам за межами колонії (ст. 35 ВТК України); встановлення строку тримання засуджених на строгому режимі у тюрмі (ст. 17 ВТК України).

Таким чином, зміна правового становища засуджених вирішується здебільшого за активної участі спостережних комісій (в усякому разі має вирішуватися).

Беручи безпосередню участь у виправленні засуджених, спостережні комісії спільно з адміністрацією за участю інших представників громадськості вживають у місцях позбавлення волі ціле-

спрямовані виховні заходи.

Завдання залучення громадськості до виховної діяльності в місцях позбавлення волі вирішується спостережними комісіями шляхом координації роботи підприємств, організацій і установ, що шефствують над УВП; надання їм допомоги у виборі найефективніших форм і заходів виховного впливу на засуджених; внесення на розгляд місцевих органів влади пропозицій, спрямованих на поліпшення участі громадськості у виправленні засуджених; заслуховування на своїх засіданнях звітів адміністрацій підприємств, установ і організацій, що шефствують над УВП, і внесення пропозицій щодо усунення недоліків у їх роботі.

ВХОД

БИБЛИОТЕКА (БЕТА):

"LEX" - Правовой портал Украины © 2024Анализ интернет сайтов